Vækstmaskinen Palsgaard står klar til et spring fremad

Efter mere end et årti ved roret i den fondsejede ingrediensvirksomhed Palsgaard takker direktøren af ved månedens udgang. Virksomheden er gjort klar til mindst at fordoble omsætningen på få år ved bl.a. at sprede sig fra fødevareingredienser og videre til kosmetik- og plastindustrien.
Jakob Thøisen overlader topchefposten i Palsgaard til Helle Müller fra Arla. | Foto: Palsgaard / Pr
Jakob Thøisen overlader topchefposten i Palsgaard til Helle Müller fra Arla. | Foto: Palsgaard / Pr

Når januar bliver til februar, skal adm. direktør, Jakob Thøisen, ikke længere skrive CEO Palsgaard på visitkortet. Efter 18 år i ingrediensvirksomheden, og de seneste 12 år som adm. direktør, giver han nu stafetten videre, mens han selv får en anden rolle i organisationen.

Og der er ingen tvivl om, at den afgående kaptajn er stolt over det skib, han nu skal overdrage til sin afløser, Helle Müller, som kommer fra en toppost i Arla Foods Danmark.

”Palsgaard er jo en vækstvirksomhed, der over de seneste 20 år er gået fra at være en stor international virksomhed til nu at være en global forretning. Vi er 700 medarbejdere i dag, 400 i Danmark. Da jeg trådte til var vi omkring 275.”

Den fondsejede ingredienskoncern Palsgaard har i dag produktion i seks lande, og salgsselskaber i 20. I løbet af Jakob Thøisens år i forretningen, er der kommet 13 datterselskaber til.

Masser af vækstpotentiale

Og der er lagt op til yderligere vækst i løbet af de kommende år.

”Palsgaard har et stort fremtidigt vækstpotentiale, og det ligger også i opdraget, at vi slet ikke er i mål. Der er meget mere at komme efter,” siger Jakob Thøisen, da FødevareWatch fanger ham til en snak om fremtiden for både virksomheden og for ham selv.

Vi lægger ud med vækstpotentialet. Palsgaard har de seneste år foretaget massive anlægsinvesteringer på hjemmebanen i Juelsminde, men den afgående direktør kigger bestemt også mod udlandet.

”Asien og USA er der, hvor jeg tænker, vores fremtidige store potentiale ligger. Hele Asien har et stort potentiale for os, og vi har udover Malaysia, Singapore og Kina og åbnet kontorer i Indien og Indonesien de seneste par år.”

Og hvad med den anden vej - vestpå?

”Vi har et selskab i USA, som vi har haft i 16 år, men vi har ikke produktion i USA, og det er nok der, hvor det bliver svært for os. Det er svært at sende varer over Atlanten, det kan du kun gøre på nogle specialiserede produkter. Så det amerikanske marked kræver nok mere indenlandsk produktion, det er vigtigt i de amerikanske kunders bevidsthed, der er masser af psykologi i det,” lyder det.

På hjemmebanen i Juelsminde er der investeret 1,5 mia. kr. i at øge produktionskapaciteten, et byggeri som står færdigt om to år.

Ingredienskoncern åbner testfaciliteter i Tyrkiet

Omsætningen skal fordobles

Ambitionen for Palsgaard er som minimum en fordobling af omsætningen inden for fem til syv år. Det stod klart i forbindelse med udmeldingen omkring direktørskiftet, hvor bestyrelsesformand Anders Brix udtalte, at ambitionen er at ramme en omsætning på omkring 5 mia. kr. inden for en årrække.

Det er ifølge Jakob Thøisen realistisk, fordi Palsgaard også er på vej ind på et nyt forretningsområde uden for fødevareområdet. Det drejer sig om biospeciality additives målrettet kosmetik- og plastindustrien.

”Tidligere har man brugt nogle petrokemiske olier i de dele af industrien, altså olier, man henter op af jorden. Men nu kan vi bruge vores emulgatorer som additiver. Og i og med, at det er jo spiselige additiver, så bliver vi jo pludselig den grønne dreng i den her klasse,” lyder det.

Han kalder det område ”et vigtigt strategisk ben fremadrettet”, og det involverer altså emulgatorer til alt fra cremer, hårshampoo, læbestift over smøremidler til motorer og endelig til polymerindustrien til emballage til fødevareindustrien.

Den afgørende holdånd

Udover potentialet i selve forretningen, så har personaleudviklingen og fastholdelsen af medarbejdere altid vejet tungt i Palsgaard, og sådan er det fortsat. Så når man spørger den mangeårige direktør, hvad det vigtigste er i direktørrollen, så handler svaret om mennesker, før det handler om forretningen.

”Jeg tænker, det er at være autentisk og forstå virksomhedens historie, og at forstå stifterne af fondets ønsker for virksomheden. Det betyder at arbejde langsigtet med fondens mål, og at det virkelig er vigtigt, at Palsgaard har en meget stærk social, familiær og teamorienteret kultur.”

”Det er holdet, der vinder, og det er holdånden, der gør, at Palsgaard er nået så langt, som vi er,” lyder det.

Hvad gør man konkret som adm. direktør for at implementere og fastholde den holdånd?

”Man medvirker til, at vi altid arbejder som et team, at vi hjælper hinanden, og at vi driver det her i fællesskab. Man kan ikke ret godt slippe afsted med at være alt for individualistisk her, det er altid holdet, der i sidste ende udgør forestillingen.”

Jakob Thøisen tilskriver holdånden i virksomheden, at stifterne af Palsgaard, var meget socialt orienterede mennesker.

Men hvordan gør man, altså når der nu sidder 700 medarbejdere rundt omkring i hele verden, hvordan kan man så, altså hvordan opretholder man fællesskabsfølelsen og holdånden?

”F.eks. har vi ret gode ferie-, pensions- og sundhedsordninger. I Danmark har vi jo en lovgivning, der muliggør pensionsordninger, men det er ikke nødvendigvis sikkert, at det findes i Brasilien og Mexico, men der har vi så nogle ordninger, der sikrer at der f. eks. kommer en læge ind på virksomheden en gang om måneden, hvis en medarbejder og dennes familie har nogle helbredsmæssige udfordringer.”

Han nævner også at virksomheden heller aldrig har fyret medarbejdere på baggrund af 120-dages reglen.

”Vi passer på vores medarbejdere og hjælper dem, hvis de f.eks. bliver udsat for noget der gør, at de ikke kan fortsætte med det arbejde, de hidtil har haft, så sørger vi som oftest for at finde noget, som gør, at vedkommende stadig kan have en tilknytning til virksomheden.”

Derudover nævner han udvidede forsikringsordninger og en ekstra ferieuge over hele verden.

Hvad får I ud af den type af personalepleje?

”Vi får ud af det, at medarbejderne bliver hos os i mange år. Og vi er en vidensvirksomhed, så vi vil rigtig gerne have, at vores medarbejdere bliver hos os længst muligt. Den know-how vi opbygger over tid, den skal vi jo forsøge at sikre, at vi holder internt.”

Ifølge Thøisen skyldes det sociale engagement, at virksomhedens stifter, Ejner Viggo Schou, var meget socialt bevidst, og f.eks. havde et bibliotek på det slot, virksomheden er bygget omkring, hvor lokalområdets beboere kunne komme og låne bøger for at uddanne sig selv. Derudover fik virksomheden allerede i 1942 sin egen pensionsordning, som var forud for sin tid.

Palsgaard rammer plet med medarbejderpleje

Virksomhedens oprindelige kerneværdier, som hed trofasthed, udholdenhed og arbejdsomhed har også fået en mere moderne klang.

”Det lyder bare ikke så godt i dag, vel? Derfor har vi omskrevet dem til loyalitet, ansvar og engagement.” 

Skifter rolle

Ifølge Jakob Thøisen er de stærke værdier en følge af, at Palsgaard er fondsejet, og derfor på flere parametre kan tillade sig at tænke langsigtet. 

”Så som sådan har vi jo ikke nogen aktionærer. Vi er godt nok et aktieselskab, men det er ejet af fondet, og derfor har vi ikke nogen aktionærer, der beder os om at levere om tre måneder.”

Når Helle Müller fra februar overtager det daglige ansvar i Palsgaard, skal der på Jakob Thøisens visitkort stå board member, ”eller medlem af præsidiet, som vi kalder det i Palsgaard,” siger Jakob Thøisen.

”Og det, jeg skal bidrage med der, det er jo primært at sikre, at virksomheden bliver drevet i henhold til stifternes ønsker, altså det der står i fundatsen. Og så skal jeg selvfølgelig også være med til, som en af forretningsmændene i fondets bestyrelse, at udvikle virksomheden og give input til den strategiske retning for virksomheden selvfølgelig.”

Skiftet fra direktørposten til bestyrelsen sker altså ved udgangen af januar 2023.

Palsgaard havde i seneste årsregnskab en omsætning på 1,8 mia. kr. og et nettoresultat på 112 mio. kr. For 2022 er omsætningen steget til 2,5 mia. kr. og et forventet nettoresultat på 300 mio. kr. 


Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Jakob Dahlgaard Fink er blevet ansat som TV 2's nye finansdirektør. | Foto: NKT.

TV 2 finder ny finansdirektør

For abonnenter

Læs også