Topchefer tøver med kunstig intelligens: Mangler indsigt

Der er for få gevinster ved at gå forrest i kapløbet om kunstig intelligens, mener Carlsberg-topchef Cees t’ Hart og flere af hans topchefkolleger.
Foto: Liv Møller Kastrup
Foto: Liv Møller Kastrup

Topchefer i store børsnoterede virksomheder som høreapparatproducenten Demant, smykkeselskabet Pandora og bryggeriet Carlsberg er afventende med at tage hul på kunstig intelligens, skriver Børsen.

Den helt store udfordring for virksomheder, lyder det fra Thomas Bolander, professor i kunstig intelligens ved DTU, er, om de selv skal kaste investeringskroner efter teknologien eller afvente, at andre udvikler noget, de også selv kan bruge.

Til avisen udtaler flere eksperter i kunstig intelligens, at virksomhederne formentlig tøver, fordi de ikke selv har indsigten til at give sig i kast med teknologien, og derfor vælger flere at afvente i stedet for at blive first movers, hvilket afgående Carlsberg-topchef Cees t’ Hart bekræfter over for avisen.

”Nogle gange er du også nødt til at vente og se til, at støvet har lagt sig, og du kan se, hvad der er relevant at gøre i din egen virksomhed frem for at være den første. Jeg tror ikke, vi har meget at vinde ved at være first movers i det felt,” siger Cees t’ Hart til Børsen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Jakob Dahlgaard Fink er blevet ansat som TV 2's nye finansdirektør. | Foto: NKT.

TV 2 finder ny finansdirektør

For abonnenter

Læs også