DSB afviser påstand om togproblemer over grænsen til Tyskland

Ifølge Flensborg Avis kan danske regionaltog ikke køre over grænsen til Tyskland fra 2028. Det afviser DSB.
Foto: Thomas Borberg/Ritzau Scanpix
Foto: Thomas Borberg/Ritzau Scanpix
AF RITZAU

Det vil inden for en række år ikke længere være muligt at køre med regionaltog over grænsen i Sønderjylland til Flensborg i Slesvig-Holsten uden at skulle skifte tog. Det skriver Flensborg Avis.

Ifølge avisen sker det, når DSB inde for fire år vinker farvel til de sidste dieseldrevne tog. De skal erstattes af 100 franske tog, der kun kan køre på det danske strømsystem.

Ændringen betyder ifølge Flensborg Avis, at regionaltogene ikke længere kan køre til Flensborg. I stedet skal passagerer skifte tog i Tinglev i Sønderjylland, hvis de skal krydse grænsen med tog.

Men det er ikke korrekt, oplyser DSB til Ritzau.

DSB har en kontrakt med at køre trafik til Flensborg, som går til 2028.

Der vil dog ikke være nogen problemer for DSB med at køre mellem Danmark og Tyskland med de tog, man har og har indkøbt.

”Vi har de lokomotiver og de togvogne, der skal køre dernede,” siger Tony Bispeskov til Ritzau.

DSB vil ikke kommentere, hvorvidt der vil køre tog til Flensborg fra 2028, da der ikke er forhandlet en ny kontrakt endnu.

”På et tidspunkt kommer vi selvfølgelig til at forhandle om, hvordan fremtidig trafik skal se ud mellem Danmark og Tyskland, herunder også til Flensborg,” siger Tony Bispeskov til Ritzau.

Imens planlægger politikere i den tyske delstat Slesvig-Holsten at anskaffe 40 togsæt, der blandt andet skal kunne sikre togtrafik uden skift over grænsen til Danmark, hvis ikke DSB skal stå for det. Det skriver Flensborg Avis.

Claus Ruhe Madsen, der er den danske trafikminister i Slesvig-Holsten, siger til Flensborg Avis, at politikere i Slesvig-Holsten vil udstyre halvdelen af de nye togsæt, så de også kan køre i Danmark.

De tyske regionaltog skal i så fald køre videre fra Flensborg i Slesvig-Holsten til Tinglev i Sønderjylland og videre derfra.

Det er ifølge Jydske Vestkysten Landdagen i Kiel, der i midten af juli har givet grønt lys til at bestille de 40 togsæt, som også skal indsættes på ruter for eksempel mellem Hamburg og Kiel.

Stefan Seidler, der er dansk forbundsdagsmedlem for partiet SSW, mener dog, at det vil være en katastrofe for samarbejdet og integrationen på tværs af grænsen mellem Sønderjylland og Sydslesvig.

Han har derfor været i dialog med både DSB og de tyske jernbaneselskaber samt den danske regering og regeringen i Slesvig-Holsten.

”Løbet er ikke kørt endnu. Men det kræver, at alle parter i København, Kiel og Berlin trækker i arbejdstøjet og får problemet løst,” siger Stefan Seidler til Flensborg Avis.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Jakob Dahlgaard Fink er blevet ansat som TV 2's nye finansdirektør. | Foto: NKT.

TV 2 finder ny finansdirektør

For abonnenter

Læs også