Billigblomst-kæden vil ind i de store byer med city-koncept
Plantekædens første butik i København skal kickstarte et nyt koncept målrettet byboere. ”Der er masser af gode lokaler til rådighed i alle de større byer i Danmark,” siger ejer Brian Reenberg.
Det bliver en milepæl for Billigblomst, når kæden i november for første gang indtager hovedstaden og åbner en ny butik i indre by i København.
For plantecenterkæden, der snart runder 11 havecentre i Danmark, er det ikke bare en sædvanlig butiksåbning. Butikken er væsentligt mindre end kædens nuværende havecentre og tilbyder et smallere sortiment.
Den markerer desuden startskuddet til Billigblomsts nye udvidelsesplan, der involverer city-konceptet, som ifølge stifter og ejer Brian Reenberg vil ”ændre landskabet for blomsterindkøb i Danmark og udlandet”. Planen er nu at åbne ti af de nye city-butikker om året og derved gøre blomsterimperiet endnu mere synligt i de store byer. Til formålet har Billigblomst oprettet datterselskabet Billigblomst City CPH.
”Der er masser af gode lokaler til rådighed i alle de større byer i Danmark, og ejendomsmæglere er ivrige. Vi er klar til at underskrive lejekontrakter, så længe tilbuddet er attraktivt,” siger Brian Reenberg.
De nye butikker vil ifølge selskabet være på 150-200 kvm, mens havecentrene typisk er på 4000-5000 kvm. Sortimentet vil være målrettet byboere uden en stor have, og så er der skruet på konceptet for at forblive konkurrencedygtig i forhold til de større havecentre og discountkædernes plantetilbud.
Ud over mindre lokaler skal omkostningerne til personale holdes i bund som et led i det nye koncept. Behovet for butiksbetjening er elimineret til fordel for en rendyrket selvbetjeningsmodel, hvor kunderne selv scanner og betaler deres varer med kort eller mobil, oplyser selskabet.
Lignende satsning i England
Brian Reenberg stiftede det første Billigblomst-havecenter i 2011 i Tilst. Siden har konceptet taget fart, mens et udlandseventyr også i en rum tid har været på tegnebrættet for den aarhusianske plantecenterkæde.
Der blev i 2022 sat yderligere fart på strategien med en aftale med det britiske ejendomsinvesteringsfirma Pears’ danske gren, Pears Global Real Estate Denmark, PGRED, der løbende overtager ejerskabet af Billigblomsts bygninger.
Aftalen hjælper Billigblomst med at frigøre kapital til nye forretninger i Danmark – og ikke mindst bane vejen for en ekspansion i udlandet.
Tidligere i oktober annoncerede Brian Reenberg, at virksomheden har fået hul igennem til det engelske marked, hvor man under navnet ”Maitland Flowers” etablerer en butik i byen Denby Dale i det vestlige Yorkshire.
Den er ligesom butikken i København en justeret city-udgave af havecentrene og skal derfor også drives i lokaler med en lavere husleje.
”Det bliver lidt en city-udgave af de havecentre, vi har i Danmark. Planen er, at det er en permanent butik, og at vi skal lære af den,” sagde Brian Reenberg i et interview med DetailWatch.
Supermarked for blomster
Fælles for både havecentre og de nye bybutikker er discountkonceptet, som Billigblomsts millionforretning er grundlagt på, nemlig at være en lavpriskæde med salg af volumenvarer som havekrukker, blomster og krydderurter.
Ifølge Brian Reenberg holder han i konkurrentbilledet knap så meget øje med plantecenterkæder somPlantorama, men snarere med Bilka og Rema 1000, fordi de også sælger planter og blomster som sæsonvarer.
”Det er vi meget bevidste om. Det er hvert vores kundesegment, vi (Billigblomst og Plantorama, red.) henvender os til. Men hvis Rema 1000 kører med et tilbud, kan vi godt mærke det,” sagde han tidligere på måneden i et interview til DetailWatch.
Billigblomst koncentrerer salget i fysiske butikker, efter at en satsning med et onlineselskab kostede kæden dyrt i 2022.
”Det kan ikke gøres til den samme pris som i en Billigblomst-forretning. Hvis vi skulle have sagt til kunderne, at de godt kan købe kurven online for 50 kr. mere, så ville folk blive tossede over det. Så det er ikke vores koncept. Folk må selv hente varerne. Til gengæld får de dem billigt,” har Brian Reenberg tidligere sagt til DetailWatch.
I Brian Reenberg Holding, hvor hele Billigblomst-koncernens regnskab opgøres, dykkede overskuddet til 2,4 mio. kr. fra 22,7 mio. kr i 2022. Koncernen har en egenkapital på 75,96 mio. kr. og venter i 2023 et resultat før skat i niveauet 20-25 mio. kr.
Selv om der er taget et stort skridt med frasalg og lukninger af 54 butikker, kan der blive behov for flere besparelser i Coop siger topchefen. ”Der er brug for klarhed”.
Flere kommuner afventer redegørelser fra Horten og har lukket for nye opgaver til advokatfirmaet i mellemtiden, mens andre ikke har set anledning til ændringer som følge af ”Den sorte svane”.
Færgerederiets driftsresultat endte dog lavere end forventet ved indgangen til 2023 – ikke mindst som følge af fortsat høje priser på brændstof og strøm
Efter sin sygemelding vender Jim Hagemann Snabe ikke tilbage til formandsposten i den svenske batteriproducent Northvolt. Han er fortsat formand for tyske Siemens.
Coop forventer at have en ny kædedirektør for Kvickly og Superbrugsen på plads ”inden for den nærmeste fremtid,” oplyser koncernen efter ændringer i topledelsen.