Jysk overtager tidligere Irma-butikker og investerer millioner i udvidelse

To butiksåbninger i gamle Irma-butikker i København er en del af Jysk-kædens strategi om at komme endnu tættere på kunderne i de større byer – ikke mindst de unge, siger landechef for Jysk.
135 nye butikker med det blå og hvide Jysk-logo poppede op globalt i 2022/23. | Foto: Jysk/pr
135 nye butikker med det blå og hvide Jysk-logo poppede op globalt i 2022/23. | Foto: Jysk/pr

Senge- og boligkæden Jysk udvider sin tilstedeværelse i hovedstaden med to nye butikker i centrum af København.

Det sker i forlængelse af Coops beslutning om at lukke Irma-kæden, der efterlader tomme butikslokaler, som Jysk nu rykker ind i.

Den første af de to nye butikker åbner på det centrale Frederiksberg fredag 27. oktober, mens nummer to i rækken vil åbne i København K – indre by – i foråret 2024.

Butiksåbningerne er en del af Jysks strategi om at blive bedre repræsenteret i storbyerne og rykke længere ind mod centrum i byerne, forklarer landeansvarlig i Jysk Danmark, Bo V. Andersen.

”Det er svært at finde store lejemål i de store byer, men da Irma-kæden lukkede i København, havde vi mulighed for at overtage to lejemål på centrale placeringer, som vi bød ind på. Det ligger i vores strategi at komme tættere på kunderne,” siger Bo V. Andersen, til DetailWatch.

”Vi ved, der flytter mange ind til byerne, og vi vil selvfølgelig gerne være der, hvor kunderne er. Det er ingen hemmelighed.”

Jysk blev stiftet i Danmark i 1979 og har i dag butikker i 48 lande, primært i Europa, og et mål om 5000 butikker på sigt. | Foto: Jysk/pr
Jysk blev stiftet i Danmark i 1979 og har i dag butikker i 48 lande, primært i Europa, og et mål om 5000 butikker på sigt. | Foto: Jysk/pr

Millioninvestering

Med udvidelsen følger Jysk efter andre detailkæder, der er begyndt at supplere den typiske placering ved omfartsvejene i udkanten af byerne med centrale butiksplaceringer på lidt færre kvadratmeter tættere på bymidten. I København åbnede den svenske møbelkoncern Ikea i august kædens første bybutik ved Dybbølsbro i København bl.a. for at gøre det lettere for de storbykunder, der ikke har bil, at besøge varehuset.

Samme strategiske tankegang ligger bag Jysks investering i de nye butikker i hovedstaden, der løber op i 7-8 mio. kr. for renovering, facader og inventar. Ifølge Bo V. Andersen handler det også om at øge kendskabet til kæden blandt de yngre generationer.

”Vi håber, at de unge mennesker, der bor inde i byerne, får øjnene mere op for Jysk, når de nemmere kan gå eller cykle til en af vores butikker og ikke nødvendigvis skal ud og køre for at komme i Jysk.”

Også kæder som Billigblomst, Silvan og Harald Nyborg er rykket tættere på centrum med bybutikker i København. Professor Mogens Bjerre fra CBS har tidligere forklaret over DetailWatch, at tendensen bunder i hovedstrømninger som urbanisering og digitalisering i samfundet.

”I dag bruges mobil, pc eller tablet i stigende grad til at browse i sortimentet hos en udbyder, og derfor er der i mindre grad brug for udstillingslokaler til præsentation af varerne. Men der er stadig brug for at være tæt på kunderne, både i forhold til afhentning af varer, service og ikke mindst til køb af tilbehør og mindre varer,” sagde Mogens Bjerre i august ti DetailWatch.

Nyt butikskoncept

Jysk har i forvejen et citykoncept og har butikker i bl.a. Fields og Fisketorvet, i Rødovre Centrum og på Vesterbro i København. Med de nye butikker planter kæden dog for første gang flag på det centrale Frederiksberg og i indre by.

Butikkerne på omkring 600 kvadratmeter vil adskille sig ved at være under halv størrelse af de normalt omkring 1.200 kvadratmeter store salgsarealer - men stadig større end de eksisterende bybutikker. Derfor vil de have fuldt varesortiment i enkelte kategorier.

”Vi vil have alle tekstilvarer på hylderne, men et mindre udvalg af de tunge møbler i udstillingerne,” siger Bo V. Andersen.

”Vi vil gerne være endnu bedre repræsenteret i de større byer. Derfor har vi tænkt ud af boksen og udviklet dette nye butikskoncept, hvor vi har reduceret sortimentet i butikken, men hvor kunderne stadig kan få bestilt det fulde sortiment hjem til butikken eller hjem til sig selv.”

Har I planer om flere bybutikker i Danmark?

”Vi er altid på udkig, når der er ledige lejemål, hvis prisen og beliggenheden er rigtig, men vi vil ikke åbne butikker for vores blå øjnes skyld. Forretningen skal kunne bære.”

Udvider sydpå

Grundlægger Lars Larsen åbnede den første Jysk-butik i Danmark i 1979. Det blev starten på en af Danmarks største detailsucceser og -kæder.

I dag tæller Jysk over 3.300 butikker, heraf 112 i Danmark, og webshops i 48 lande, og boligkæden beskæftiger over 30.000 ansatte.

Den familieejede milliardkoncern har for nylig varslet flere butiksåbninger i Sydeuropa, hvor koncernen forventer at åbne 30 nye butikker i Spanien og Portugal inden september næste år. Jysk har i dag 150 Jysk-butikker i de to lande, men ser et større vækstpotentiale og investerer samtidig i opførslen af et nyt distributionscenter i Spanien, der skal stå færdig i 2027/28.

Jysk er guldægget i koncernen Lars Larsen Group, der også tæller boligkæder som Ilva, Bolia, Sofacompany og Seng. I regnskabsåret 2022/23 omsatte Jysk-kæden for 38,5 mia. kr.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Jakob Dahlgaard Fink er blevet ansat som TV 2's nye finansdirektør. | Foto: NKT.

TV 2 finder ny finansdirektør

For abonnenter

Læs også