Detailaktører kalder Fleggaards markante prisfald for "unfair konkurrencevilkår"
Grænsehandelskæmpen Fleggaards markante prisnedsættelser sætter hele den danske dagligvarehandel under pres og udstiller de ”unfair konkurrencevilkår”.
Sådan lyder kritikken fra flere aktører til B.T., efter Fleggaard i sidste uge fortalte, at koncernen har sænket priserne på over 4.000 varenumre med gennemsnitligt 20 pct.
”At kunne sætte ’alle varer ned med 20 procent’, som de hævder, tyder på, at de har nogle avancer, vi aldrig har været i nærheden af i dansk dagligvarehandel,” siger Jens Juul Nielsen, informationsdirektør hos Coop, til B.T. og afviser i samme ombæring et modtræk fra Coop.
Han får opbakning fra Jannick Nytoft, direktør hos De Samvirkende Købmænd, der betegner Fleggaards manøvre som en trussel mod hele det danske dagligvaremarked. Han påpeger, at det skaber ulige vilkår, at den tyske moms på fødevarer på syv pct. er markant lavere end det danske niveau, som er 25 pct.
Fleggaard-direktør Lars Mose Iversen understreger, at Fleggaard blot drager fordel af de betingelser, der følger med at drive en virksomhed i Tyskland, og tilføjer, at de danske forretninger har fordelen af at være tættere på kunderne.
Fleggaard havde i 2022/23-regnskabet, der landede i starten af året, en samlet salgsvækst på lidt over 2 pct. til 6,99 mia. kr. og dermed den højeste omsætning i fem år.
Med til at løfte det samlede salg i koncernen, der også driver grossistvirksomhed og billeasing, var Fleggaards grænsebutikker, der består af ni Fleggaard-butikker og syv Calle-butikker syd for grænsen til Tyskland, fremgik det af regnskabet, hvor der dog ikke opgøres konkrete tal for udviklingen.