Dansk e-handel står over for ny tid

Buldrende vækst under corona er afløst af en brat opbremsning i dansk e-handel. Stigende inflation, højere omkostninger og rekordlav forbrugertillid presser branchen og giver udsigt til en konsolidering.
Louise Reseke er redaktør ved Watch Medier med ansvar for DetailWatch. | Foto: Jan Bjarke Mindegaard / Watch Medier
Louise Reseke er redaktør ved Watch Medier med ansvar for DetailWatch. | Foto: Jan Bjarke Mindegaard / Watch Medier

Valgkampen er gået ind i sin slutspurt, og uanset hvordan fordelingen af mandater og ministerbiler falder ud, vil den stigende inflation og renter, krig, energikrise og faldende forbrugertillid danne bagtæppe for den kommende regerings arbejde.

Den tiltagende økonomiske modvind har hurtigt ramt et hjørne af vækstlaget i dansk erhvervsliv. Efter år med konstant vækst, faldt omsætningen i dansk e-handel for første gang nogensinde i første halvår. Ganske vist meget lidt, men inflationen taget i betragtning, var det en brat opbremsning oven på år med tocifrede procentuelle vækstrater.

Nethandlen i Danmark nåede sidste år det hidtil højeste niveau med en omsætning på 182 mia. kr. ifølge tal fra Dansk Erhverv. Det er mere end en fordobling siden 2015 og en stigning på 18 pct. i forhold til 2020.

Især de seneste to år, hvor corona i perioder har lukket de fysiske butikker, er indkøb på nettet for alvor blevet allemandseje. Omsætning og indtjening er boomet i netbutikkerne og har fået investorerne til at flokkes.

Webshops som Cykelgear, Kaffekapslen, Hobii og Sinful og , der blev stiftet for 10-15 år siden og var en del af første generation i dansk e-handel, er blevet opkøbt af kapitalfonde for anseelige millionbeløb med yderligere ekspansion for øje. Også klassiske retailvirksomheder som Bestseller og Lars Larsen Group har øget investeringerne i onlinebaserede virksomheder som Zalando, Miinto, Bolia.com og Sofacompany.

”Lige så slem som dot.com-boblen”

Efter Ukraine-krigens udbrud, stigende priser og genåbningen af de fysiske butikker er situationen en anden. Opkøbsbølgen er løjet af, forventningerne skruet ned. Ud over stigende omkostninger og svagere salg, står mange onlineforretninger samtidig med fyldte lagre, der skal afsættes, fordi der blev købt ekstra ind under corona for at undgå leveringsproblemer.

Situationen fik i ugens løb branchefolk til at vente flere fyringer og nedskæringer blandt de danske netbutikker - men også en konsolidering.

Samme toner lød fra investor Jacob Risgaard fra netbutikken Coolshop i forbindelse med selskabets regnskab for 2021.

”Den tid, vi er i lige nu er lige så slem som dot.com-boblen og finanskrisen, men det er der også en masse muligheder i,” lød det fra Løvens Hule- investoren.

Jacob Risgaard er ikke alene om at øjne opkøbsmuligheder. Også den jyske webshop Proshop, der har opbygget en omsætning på 2,4 mia. kr. og en egenkapital på over 130 mio. kr. har meldt klar til opkøb.

Det kan blive en hård vinter, men også en, der kan styrke robustheden i dansk e-handel. Det kan der være god brug for, hvis væksten skal sikres i et marked, hvor konkurrencen er global, udviklingen hæsblæsende, og hvor kæmper som Amazon rykker tættere og tættere på.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Jakob Dahlgaard Fink er blevet ansat som TV 2's nye finansdirektør. | Foto: NKT.

TV 2 finder ny finansdirektør

For abonnenter

Læs også