Mette Frederiksen: Klimaregning bliver for stor uden ny teknologi

Der skal ny teknologi på banen, før Danmark kan indfri målsætningen om at reducere CO2 med 70 procent. Ellers bliver det for dyrt, siger statsministeren. (Opdateret)
Mette Frederiksen og Simon Kollerup ankommer til Grønt Erhvervsforum. | Foto: Mads Claus Rasmussen//
Mette Frederiksen og Simon Kollerup ankommer til Grønt Erhvervsforum. | Foto: Mads Claus Rasmussen//
AF RITZAU

Statsminister Mette Frederiksen (S) har i den seneste tid fået kritik fra sine støttepartier for ikke at være ambitiøs nok på klimaområdet. På onsdagens møde i Grønt Erhvervsforum står statsministeren dog fast.

Ifølge Mette Frederiksen vil konsekvenserne af den grønne omstilling være alt for voldsomme for det danske samfund, hvis ikke man afventer ny teknologi.

Eller sagt på en anden måde: Politikerne på Christiansborg kan ikke sætte sig ned i efteråret og træffe beslutninger, der skal indfri målsætningen om 70 procents CO2-reduktion i 2030.

"Det haster med den grønne omstilling. Vi skal tage alle de kloge beslutninger, vi kan nu. Men hvis man beslutter vejen til de 70 procent alene på baggrund af de kendte teknologiske løsninger i dag, så vil det have alt for store konsekvenser," siger Mette Frederiksen.

Hun fremhæver blandt andet den nylige rapport fra El-bilkommissionen. Den pegede på, at det vil udløse en milliardregning til samfundet og bilejerne, hvis man skal nå én million elbiler i 2030.

Og det vil blot bidrage med under en tiendedel af den CO2-reduktion, der skal til for at nå 70 procent.

"Det vil koste samfundet fem milliarder kroner i 2030 at få én million elbiler. Og så er der konsekvenserne for det enkelte menneske, som har brug for en bil, som bor et sted, hvor der ikke er kollektiv trafik, og hvor bilen er forudsætningen for, at man overhovedet kan nå ind på arbejdet. Det er særligt en udfordring, når vi kommer væk fra hovedstaden," siger Mette Frederiksen.

Politikerne bliver nødt til at tage bestik af, at der vil komme teknologi i de kommende år, som kan hjælpe til at indfri målsætningen.

Hvis ikke man forlader sig på det, så bliver regningen alt for stor for Danmark, mener Mette Frederiksen:

"Så vil vi miste danske virksomheder og danske arbejdspladser. Vi vil øge uligheden og gøre samfundet fattigere. Vi vil miste forudsætningen for, at det her overhovedet kan lade sig gøre: Den fantastiske opbakning fra befolkningen til den grønne omstilling. Og vi risikerer at miste vores position internationalt som et førende land på klimaområdet. For hvis et af de mest ambitiøse lande sætter alle de ting over styr for at indfri klimamålsætningen, så bliver vi ikke et forbillede for andre lande," siger Mette Frederiksen.

DI vil have fokus på tenologiudvikling

Administrerende direktør for Dansk Industri Lars Sandahl Sørensen peger da også på, at der skal fokus på teknologisk udvikling.

"Der er 340 forslag i klimapartnerskaberne, og det er kun nogle af dem, vi er begyndt at implementere. Så nu handler det om at få sat rigtigt meget skub i den grønne omstilling og den teknologiudvikling, der er nødvendig. Om det er realistisk at lukke flere klimaaftaler i efteråret, er op til Folketinget og andre. Men vi arbejder på højtryk, for klimaet venter ikke. Behovet for omstilling, og investeringer i omstilling, er kun blevet større under coronakrisen," sagde han forud for mødet.

(Artiklen er opdateret)

Aalborg Portland skal som Danmarks største CO2-udleder reducere med 660.000 ton

Lego har lyttet til børn - bruger 2,5 milliarder på at omstille til grøn emballage

Energiselskab: Glem ladestandere ved motorvejen - 80 procent af behovet er ved elbilejernes hjem og job 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også