Medier: Mærsk har i flere år sejlet ulovligt tømmer fra Mozambique

”Jeg forstår ikke, at Mærsk vil associeres med en så ødelæggende industri,” siger professor om transport af ulovligt fældet træ. Mærsk afviser at have ansvar for indholdet af containere med godkendt tolddokumentation.
Foto: Silas Stein/AP/Ritzau Scanpix
Foto: Silas Stein/AP/Ritzau Scanpix
AF MARKETWIRE

I mindst ti tilfælde har A.P.Møller-Mærsk sejlet ulovligt og beskyttet træ fra Mozambique til Kina i perioden mellem 2019 og 2021.

Det kan det undersøgende medie Danwatch og mozambikanske Zitamar News afsløre på baggrund af kinesisk importdata.

Sejladserne har fundet sted, selv om Mærsk flere steder selv skriver, at de er særligt optaget af at bremse illegal tømmerhandel.

Forskere vurderer, at ulovlig træfældning bidrager til terrorfinansiering og voldsomme naturødelæggelser i Mozambique, mens regeringen i det afrikanske land estimerer, at skovhugsten sidste år frarøvede statskassen 1,3 mia. kr. i tabt skattefortjeneste.

Professor kritiserer Mærsk for ikke at leve op til deres egne ord.

”Illegal tømmerhugst i det sydlige Afrika er typisk organiseret kriminalitet udført af karteller med tråde til korruption på politiske niveau og med store negative konsekvenser for lokalbefolkninger. Jeg forstår ikke, at Mærsk vil associeres med en så ødelæggende industri,” siger Ida Theilade, professor på Københavns Universitet med speciale i bevarelsen af tropiske skove.

I et mailsvar til Danwatch anerkender Mærsk, at der er problemer med ulovlig skovfældning i Mozambique. Men virksomheden mener ikke, at det er dens ansvar at sikre at træet på deres skibe er lovligt.

”Vores beslutning om at transportere last beror på en godkendelse fra toldmyndighederne, og det er vores kunders ansvar at sikre de nødvendige licenser for at få varerne transporteret,” skriver Mærsk.

Har kendt til risiko længe

Ifølge Danmarks tidligere ambassadør i Mozambique, Mogens Pedersen, har Mærsk dog længe kendt til risikoen for, at rederiets containerskibe bliver brugt til at sejle ulovligt træ fra Mozambique til Kina.

”Som ambassadør havde jeg i 2015 et møde med Mærsk på deres kontorer i Beira (havneby i Mozambique, red). På det møde faldt snakken på ulovligt træ, og Mærsk fortalte, at det var svært for dem at holde illegale tømmerforsendelser væk fra deres skibe. Ulovlig træfældning er et stort problem i Mozambique, så jeg opfordrede dem til at få gjort noget ved problemet. Men det er så ikke sket,” siger han til Danwatch og Zitamar News.

Mærsk bekræfter, at mødet mellem Mogens Pedersen og virksomhedens daværende landechef i Mozambique har fundet sted, men ”kan ikke genkende udlægningen”.

Tag MobilityWatch med i lommen – hent vores app til enten iPhone eller Android. Så får du også besked på mobilen, når der sker noget vigtigt i branchen.

I Mozambique er der nedlagt eksportforbud mod en liste af hjemmehørende træarter. Og det er netop træ på denne liste, der er blevet sejlet til Kina på Mærsk-skibe, viser kinesisk importdata.

Rederigiganten bekræfter, at containerne, Danwatch forelagt dem, har været ombord på deres skibe, men fordi forsendelsespapirerne er udstedt af en tredjepart, kan Mærsk hverken be- eller afkræfte informationerne om containernes indhold.

”Moralsk er det selvfølgelig utilgiveligt”

Kristina Siig, professor i søret på Syddansk Universitet, vurderer ikke, at Mærsk har brudt tømmerlovgivningen i Mozambique, da det juridiske ansvar ”ligger hos eksportører”.

Men selv om Mærsk ikke bryder loven, når rederiet sejler med ulovligt træ fra Mozambique, er det stadig forpligtede til at bekæmpe illegal tømmerhandel, mener eksperter.

”Moralsk er det selvfølgelig utilgiveligt,” siger Ida Theilade, professor på Københavns Universitet.

Alexandra Bloom, senioranalytiker hos Environmental Investigation Agency, en international miljøorganisation, der efterforsker miljøkriminalitet verden over, mener, at afsløringerne bør føre til selvransagelse hos Mærsk.

”Sager som disse er bare toppen af isbjerget. Transport af illegalt tømmer er et systemisk problem for shippingindustrien, der har behov for at udvikle meget bedre screeninger af godset,” siger hun.

Mærsk mener selv, at rederiet allerede i dag gør, hvad det kan for at holde ulovligt træ væk fra skibene.

”Hvis ikke vi får de nødvendige dokumenter, afskiber vi ikke containeren. Vi har desuden en proces, hvor vi sortlister virksomheder, hvis vi bliver bekendt med, at de forsøger omgå love og regler,” skriver selskabet i et mailsvar.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Jakob Dahlgaard Fink er blevet ansat som TV 2's nye finansdirektør. | Foto: NKT.

TV 2 finder ny finansdirektør

For abonnenter

Læs også