Unilever sortlistet: Coop og Salling beholder Magnum og Knorr på hylderne – indtil videre

”Vi følger situationen nøje,” siger Salling Group, efter at Ukraine har tilføjet den internationale mærkevarekoncern Unilever til sin liste over virksomheder, landet regner for krigssponsorer.
Unilever står bag en lang række dagligvarebrands. | Foto: Mads Nissen
Unilever står bag en lang række dagligvarebrands. | Foto: Mads Nissen

Der vil stadig stå Ben & Jerry’s og Biotex på hylderne i Netto og Brugsen, selv om Ukraine mandag føjede den britiske mærkevaregigant Unilever til listen over krigssponsorer.

Unilever står bag en stribe dagligvarebrands som Frisko, Hellmann’s, Knorr, Magnum og Zendium og har fortsat aktiviteter i Rusland, som selskabet betaler skat af i landet, og det er de penge, der får det ukrainske styre til at sortliste selskabet.

De danske dagligvarekoncerner Salling Group og Coop vil dog foreløbig fortsætte salget af Hellmann’s mayo og Magnum-is, oplyser de.

”Vi følger situationen nøje, og i Salling Group retter vi os altid efter de gældende regler og sanktioner,” siger presseansvarlig i Salling Group Jacob Krogsgaard Nielsen i en skriftlig kommentar til DetailWatch.

Et politisk spørgsmål

Ud over Unilever blev koncernen Procter & Gamble i går også skrevet på listen over koncerner, der fortsat har aktiviteter i Rusland, og dermed set fra Ukrainsk side bidrager til den russiske krigskasse. Tidligere i maj kom Marabou-producenten Mondelez også på Ukraines sorte liste.

Tilføjelsen af de to nye internationale koncerner skærper problematikken i forhold til et eventuelt boykot, mener Salling Group, men det er ifølge selskabet først og fremmest et politisk spørgsmål.

”Tilføjelsen af endnu en stor multinational leverandør understreger omfanget og kompleksiteten af listen, hvorfor det er et politisk spørgsmål, og såfremt det vurderes, at vi skal fjerne produkter fra hylderne, retter vi os naturligvis efter det,” siger Jacob Krogsgaard Nielsen.

Også Coop afviser at tage Unilever-varer af hylderne, før der kommer en eventuel politisk opfordring til det.

”Vi holder fast i vores princip om, at vi kun går ind i boykot af virksomheder eller lande, hvis den danske regering, Folketing eller internationale organisationer som FN eller EU opfordrer til det,” skriver informationsdirektør Jens Juul Nielsen fra Coop i en kommentar til DetailWatch.

Boykottede chokoladeproducent

I forbindelse med debatten om Mondelez rettede Salling Group henvendelse til fødevareministeren for at få afklaret, hvordan koncernen bør forholde sig.

Ifølge Jacob Krogsgaard Nielsen har svaret været på linje med det, B.T. fik i juni, hvor Udenrigsministeriet afviste at udstikke retningslinjer – ud over de gældende sanktionspakker.

”Der er mange hensyn at tage for virksomheder i forhold til beslutning om fortsat handel med Rusland og med virksomheder, der agerer i Rusland. Men det er klart, at virksomhederne nøje bør overveje, hvordan de stiller sig – også selv om det er en kompleks og vanskelig situation, de befinder sig i,” lød svaret fra Udenrigsministeriet til B.T.

I sagen om Mondelez har flere selskaber som både SAS og Ikea valgt at pakke Marabou og andre af slikproducentens produkter væk. Tidligere har Salling Group og andre også fravalgt salget af russiske varer. Foreløbig er der dog ikke kommet boykot af Unilever-varer.

Ifølge Unilevers regnskab for 2022 blev to procent af virksomhedens nettooverskuddet tjent ind gennem aktiviteter i Rusland, skrev nyhedsbureauet AFP mandag. Kyiv School of Economics anslår, at Unilever sidste år betalte mindst 331 millioner dollar i russisk skat ifølge Ritzau.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår