Principdom i Sverige: Dansk vinhandel vinder over Systembolaget

Den svenske stats monopolvirksomhed Systembolaget ville stoppe dansk e-vinhandel. Men det er i strid med EU-retten, afgør Sveriges højesteret.
Højesteretten fastslår, at Systembolagets monopol "ikke længere omfatter sådanne grænseoverskridende distancesalg af alkoholholdige drikke, som foretages af Winefinder og andre e-handelsaktører", hedder det. | Foto: Morten Langkilde
Højesteretten fastslår, at Systembolagets monopol "ikke længere omfatter sådanne grænseoverskridende distancesalg af alkoholholdige drikke, som foretages af Winefinder og andre e-handelsaktører", hedder det. | Foto: Morten Langkilde
af ritzau

Sveriges højesteret har fredag afgjort, at den danske vinhandel Winefinder kan sælge vin til svenskerne uden om den svenske stats særlige monopol Systembolaget.

Det danske firma sælger sine produkter via sin danske hjemmeside.

Højesteret henviser til grundprincippet om den frie bevægelighed mellem EU’s medlemslande.

En patent- og handelsdomstol forbød i 2020 Winefinder at markedsføre og sælge alkoholiske drikke i Sverige. Det skete, efter at Systembolaget havde lagt sag an mod den danske vinhandel.

En appelinstans omstødte afgørelsen sidste år. Højesteretten har nu sat punktum i sagen ifølge mediet SVT. Højesteret pålægger Systembolaget at betale Winefinders omkostninger. Det løber op i 926.000 svenske kroner.

I sit partsindlæg ved højesteretten har Winefinder fastholdt, at det har drevet sin virksomhed fra Danmark. At det har benyttet uafhængige transportfirmaer. Og at virksomheden dermed ikke bryder Sveriges alkohollovgivning.

Højesteretten fastslår, at Systembolagets monopol ”ikke længere omfatter sådanne grænseoverskridende distancesalg af alkoholholdige drikke, som foretages af Winefinder og andre e-handelsaktører”.

Der er tale om en lovlig ”privat indførsel” af alkoholiske drikke, konstaterer domstolen.

Mie Bilberg, der er Dansk Industris ansvarlige for e-commerce, er meget tilfreds med afgørelsen. Det betyder reelt, at Danmark kan vinde noget af det tabte grænsesalg tilbage.

”Det er meget vigtig dom for de danske virksomheder, hvor salg af alkohol er det primære. De kan leve lidt bedre, hvis de sælger online og målretter deres annoncer til Sverige. De skal blot huske, at webshoppen skal være dansk og drevet ud af Danmark,” forklarer Mie Bilberg.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Læs også