Voksende skyggeflåde koster danske rederier laster og indtjening

Det er blevet dyrere og sværere for bl.a. rederiet Norden at leje tankskibe, fordi stadig flere skibe skjuler deres lokation og sejler uden ”ren” sejlhistorik. 
Det er blevet sværere for danske rederier at leje skibe, med ren sejlhistorik. | Foto: Pr-foto Green Instruments
Det er blevet sværere for danske rederier at leje skibe, med ren sejlhistorik. | Foto: Pr-foto Green Instruments

Et voksende antal skibe, der skjuler deres lokation for at sejle under radaren med sanktionsramte laster fra Rusland, er blevet et større problem for danske rederier, siden krigen i Ukraine brød ud i februar 2021. 

Det skriver Børsen

”Vi ser, at antallet af skibe, som sejler med “ren” sejlhistorik, falder. Vi vil ikke leje skibe, som har slukket for deres identifikationssystem. Vi vil ikke risikere at modtage russisk eller sanktioneret olie på vores skibe. Vi bruger mange ressourcer på at screene skibe,” skriver Søren Tolbøll Nielsen, der er tankskibsansvarlig i det danske tank- og tørlastrederi Norden, i en mail til Børsen.

Også tørlastrederiet Lauritzen Bulkers og tørlastoperatøren Ultrabulk fortæller avisen, at mængden af skibe, de kan chartre ind, er blevet mindre, og at de går glip af laster og kunder.

Ifølge konsulentvirksomheden Windward er lokationsmanipulation hos tankskibe og tørlastskibe steget med 12 pct. i første halvår af 2023, hvis man sammenligner med samme periode i 2022. 

Det er ulovligt for et skib at slukke sit identifikationssystem, da det kan skabe kollisioner på havet. Siden krigen brød ud i Ukraine, er det Windwards vurdering, at mængden at skibe, der ikke har ren skibshistorik, er steget, da skibene vil skjule laster fra Rusland. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Jakob Dahlgaard Fink er blevet ansat som TV 2's nye finansdirektør. | Foto: NKT.

TV 2 finder ny finansdirektør

For abonnenter

Læs også