Europæisk appetit på Pandora-smykker forlænger optur

Oven på coronapandemien sælger smykkeselskabet Pandora næsten dobbelt så meget digitalt som før epidemien.
Pandora sælger stadig mere. | Foto: Pandora/PR
Pandora sælger stadig mere. | Foto: Pandora/PR
AF RITZAU

Smykkeselskabet Pandora har tirsdag for tredje kvartal i træk præsenteret et regnskab, hvor smykkesalget når nye højder. Der er tale om det sidste kvartal i 2021 og de to første i 2022.

Særligt i Europa har forbrugere haft pungen fremme i Pandoras fysiske butikker eller netbutik i andet kvartal.

Sammenlignet med samme kvartal sidste år er salget vokset med tre procent. Det kan måske lyde undervældende, men andet kvartal 2021 oplevede nogle helt særlige omstændigheder.

Dengang havde de amerikanske forbrugere lige fået penge fra staten til at stimulere økonomien. Den brugte flere amerikanske forbrugere på at købe smykker hos Pandora.

Derfor er salget i USA 12 procent lavere i andet kvartal i år sammenliget med sidste år.

Sammenligner man Pandoras salg med andet kvartal i 2019 – altså før coronapandemien – var det i år 59 procent større.

Når Pandora alligevel er vokset trods det stærke udgangspunkt, peger selskabet på, at salget i ”vigtige europæiske markeder har leveret tocifret organisk vækst sammenlignet med 2021.”

Også i Mexico vokser salget af Pandora-smykker.

Det fremgår også af regnskabet, at det er en anden verden at sælge smykker i sammenlignet med før corona. Salget via Pandoras netbutikker er næsten fordoblet i 2021 sammenlignet med 2019.


Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Læs også