Watch Medier

Nye og ældre nøgleprodukter giver Lundbeck stærkt kvartalsresultat

Medicinalselskabet Lundbeck kommer ud af andet kvartal med en markant vækst i salg og overskud. En stribe nøgleprodukter slår forventningerne.

Lundbeck har opjusteret i sidste uge, men kvartalstallene overgik alligevel forventningerne. | Foto: Thomas Borberg/Politiken/Ritzau Scanpix

Lundbeck har haft god gang i salget af nøgleprodukterne, og med det i baghånden valgte medicinalselskabet i sidste uge at opjustere forventningerne.

Derfor var spændingen også udløst inden onsdagens regnskab, men ikke desto mindre er der lidt flere nuancer at finde i medicinalselskabets kvartalstal.

Lundbecks hovedtal indikerer en virksomhed i vækst. Medicinalselskabet har i kvartalet omsat for 4475 mio. kr. mod 3960 i andet kvartal i 2021. Det sender samlet set 505 mio. kr. på bundlinjen mod 378 mio. kr. i samme kvartal sidste år.

Begge nøgletal slår analytikernes forventninger, som havde regnet med henholdsvis 4298 mio. kr. på toppen og 491 mio. kr. på bunden.

Dykker vi lidt dybere ned i Lundbecks nøgleprodukter, finder vi også positive nyheder her.

Salget af depressionsmidlet Brintellix/Trintellix vokser med 17 pct. i lokal valuta til 1061 mio. kr. i kvartalet, mens også skizofrenimidlet Rexulti oplever en salgsvækst på 19 pct. i lokal valuta til 940 mio. kr.

Omsætningen af Abilify Maintena vokser med 11 pct. i lokal valuta til 716 mio. kr. Fælles for alle de ældre nøgleprodukter er, at de slår analytikerkorpsets forventninger markant.

Men manges øjne er ligeledes rettet mod Lundbecks nye væksthåb – migrænemidlet Vyepti. Salget af midlet, der ifølge Lundbeck er godkendt på omkring 40 markeder, har omsat for 220 mio. kr. i årets andet kvartal. Analytikerne havde forventet en omsætning på 212 mio. kr.

Samlet set omsætter nøgleprodukterne for 2937 mio. kr mod analytikernes forventninger om 2804 mio. kr.

”Jeg er meget tilfreds med vores performance og med vores økonomiske resultater i årets første seks måneder. Vores strategiske brands leverer solid vækst og fortsætter med at klare sig godt på tværs af alle markeder,” siger adm. direktør Deborah Dunsire i en forberedt kommentar til regnskabet.

Hun uddyber, at Lundbeck planlægger at lancere Vyepti på en række nye markeder i 2022.

Lundbeck fastholder sine nyligt opjusterede forventninger til 2022. Dermed sigtes der fortsat efter en omsætning på 17,2-17,7 mia. kr. og et driftsresultat før renter og skat (EBIT) på 2,4-2,7 mia. kr.

Mere fra Watch Medier

Bryggeriforeningen: Nu koster krisen fyringer

De danske bryggerier befinder sig i en krise, der overgår situationen under pandemien. Alligevel er der mindre politisk opmærksomhed på denne krise. Og det er en fejl, mener Bryggeriforeningens direktør, Nick Hækkerup, hvis medlemmer begynder at afskedige medarbejdere.

Læs også

Seneste nyt fra alle vores medier

Jobs fra alle vores medier

Se flere jobs

Se flere jobs