Triforks regnskab viser en kernesund forretning

Alle forretningsområder er i vækst hos it-selskabet Trifork, der især oplever en stor vækst i sin sundhedsdivision efter at have vundet en stor opgave i Schweiz, fremgår det af regnskabet for tredje kvartal.
Jørn Larsen, stifter af og direktør i Trifork. | Foto: Thomas Bruun Funch
Jørn Larsen, stifter af og direktør i Trifork. | Foto: Thomas Bruun Funch

Trifork er kommet ud af tredje kvartal med en organisk vækst på 20 pct., viser it-selskabets regnskab.

Der er vækst på alle seks forretningsområder, fortæller Triforks stifter og direktør, Jørn Larsen, der dog fremhæver de tre mest markante.

”Vi har jo vores seks områder, som alle understøtter den samlede vækst. Meget af væksten kommer fra vores kerneområde, digital health, ikke mindst fra vores aktiviteter i Schweiz. Derudover har vi god vækst i smart building og i cybersikkerhed, der alene i tredje kvartal har en vækst på 45 pct, alt sammen organisk,” siger Jørn Larsen.

Således lander Trifork en omsætning i tredje kvartal på 4,5 mio. euro mod 3,1 mio. euro i samme kvartal året før. Bundlinjen viser også en solid fremgang med et overskud på 4,1 mio. euro. mod 1,8 mio. euro i sammenligningsperioden.

Sundhedsløsning udbredes i Schweiz

Sundhed er et kerneområde for Trifork, der blandt andet har stået bag det offentliges sundhed.dk, Ud over at være en brugerportal med adgang til sundhedsoplysninger var sundhed.dk også den første løsning til at implementere et coronapas.

Da coronapasset endelig kom på gaden, dannede de bagvedliggende data fra Triforks sundhedsløsning hele datagrundlaget for løsningen.

Derfor var det også en vigtig opgave for Trifork, da selskabet tidligere på året vandt en opgave i Schweiz om at bygge et lignende system til landet, hvor Jørn Larsen selv er bosiddende.

”Under covid begyndte man at diskutere i Schweiz, om man havde behov for et mere digitaliseret sundhedsvæsen, og der valgte man at skele til Skandinavien. Et konsortium af forsikringsselskaber, praktiserende læger og en hospitalsgruppe er gået sammen om det, og den opgave valgte vi at byde på, og nu er vi i fuld gang med at levere på det,” siger Jørn Larsen.

Derfor er digital health i stor vækst i Trifork. Området er selvstændigt vokset mere end 45 pct. i tredje kvartal 2022 i forhold til samme periode i 2021.

Men det er også en stor løsning, som Trifork er i gang med at implementere.

”Løsningen ligner på mange måder den danske, men den har et Schweizisk tvist. De tager deres borgeres data meget seriøst, og derfor er der et stort niveau af sikkerhed i løsningen. Borgeren kan selv lægge sundhedsoplysninger ind i sin journal, og først når borgeren giver tilladelse til det, deles data deles med andre end vedkommende selv,” siger Jørn Larsen og fortsætter:

”Derudover er der også funktioner til at booke tider hos læger eller på sygehuse.”

Konferencer i vækst

På det mere personlige plan har Trifork en ambition om at skabe et stort fællesskab for de nu mere end 1000 ansatte i virksomheden, og for alle andre programører og UX-designere i verden.

Det gør de gennem deres konferencer, der gennem de seneste år er udbredt til mange storbyer i Europa. For nyligt købte Trifork virksomheden Yow! Conferences, der skal give Trifork en konferencearm i Australien.

Trifork var selv med til at starte virksomheden i 2008 og er ifølge eget udsagn blevet den største uafhængige eventarrangør i Australien, når det kommer til konferencer om software.

”Vores GoTo-konferencer i Europa er ikke meget forskellige fra Yow!. Det er den samme bruttoliste af talere, men tager fra. Men Yow! taler jo ind i det Australske miljø, og opkøbet af dem giver os mulighed for også at have fingeren på pulsen med, hvad der sker dernede,” siger Jørn Larsen.

Triforks konferencevirksomhed startede som et lille event i Aarhus, hvor der kun var adgang for Triforks egne ansatte. Målet var simpel vidensdeling blandt medarbejdere.

Inden for nogle år blev eventet meget efterspurgt og fik hevet prominente gæster op på talerstolen. Blandt andet har Apple-medstifteren Steve Wozniak været gæst.

På trods af den store vækst i antal gæster og talere er grundlaget stadig det samme.

”Vi ønsker at bygge et community, hvor udviklere og designere kan finde, hvad der er af interessant litteratur, viden og produkter, de kan bruge. Vi afholder konferencer, vi har en bogklub og vi lægger alle vores taleres keynotes ud i et bibliotek, så det er nemt at finde for dem, der kan bruge det. I dag er der så meget viden, når man søger på Google, at det kan være kompliceret at finde rundt i, og derfor vil vi gerne bygge vores eget univers,” siger Jørn Larsen.

”Yow! conferences er en mursten til det.,” siger Jørn Larsen.

Krisetider

Der er gang i mange ting hos Trifork i mange lande og på mange lokationer i hvert land. Med de mange kriser, verden ser ind i, skulle man tro, at også Trifork ville være mere forsigtige.

Men Trifork fastholder sine forventninger til resten af året og

Som alle ved, er verden et mere uforudsigeligt sted. Vi døjer med meget udfridringer, og det mærker vi naturligvis også. Den urolighed kræver, at vi er endnu mere fleksible i vores arbejdsgang. Det er ikke nemt at navigere i. Vi holder forventningerne til året, men vi kan ikke sige sp meget om 23.

Traditionelt har vi klaret os godt i kriser. Vi har prøvet det før, og vi ved ikke om, det her er den værste, men det er jo ikke desto mindre en mere. Det lokale setup vi har er en klar fordel, fordi man kender sit lokalområde. Valuta har været urolig, og det er vi da eksponeret for, men det udligner sig selv, fordi vi har spredt vores risiko.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Jakob Dahlgaard Fink er blevet ansat som TV 2's nye finansdirektør. | Foto: NKT.

TV 2 finder ny finansdirektør

For abonnenter

Læs også