Matas kom bedre gennem første kvartal af det skæve regnskabsår 2023/2024 sammenlignet med samme periode sidste år.
Det viser butikskædens regnskab for regnskabsårets første kvartal onsdag.
Det blev allerede tydeligt tirsdag aften, da Matas opjusterede sine forventninger til omsætningsvæksten til 4-7 pct. fra 3-6 pct. Derudover afslørede butikskæden også, at omsætningen i første kvartal endte på 1.150 mio. kr. mod 1.053,5 mio. kr. i samme periode året før – en vækst på 9,2 pct.
Like-for-like-væksten for april, maj og juni endte 8,4 pct. mod 2,9 pct. i samme periode året før.
Resultatet af den primære drift (ebitda) før særlige poster steg til 200,9 mio. kr. fra 191,5 mio. kr., og ebitda-marginen før særlige poster landede på 17,5 pct. mod 18,2 pct. i første kvartal af sidste regnskabsår.
På bundlinjen endte kvartalet med et overskud på 49 mio. kr. mod 69,1 mio. kr. året forinden.
Vækst i onlinesalg
Omsætningen voksede ifølge selskabet på tværs af alle salgskanaler, men især onlinesalget havde pil opad og steg 68 mio. svarende til 26 pct. Dermed stod onlineforretningen for 28 pct. af det samlede salg mod 25 pct. i samme kvartal året før. Salget i butikkerne havde også medvind og voksede med 3 pct., fremgår det.
”Vi er meget glade for at se vækst på tværs af alle vores kanaler, hvor butikker voksede 3 pct. i kvartalet, og vores onlineforretning med endnu højere momentum, der leverede en vækst på 26 pct. i forhold til sidste år,” udtaler adm. direktør Gregers Wedell-Wedellsborg i forbindelse med regnskabet.
”Vores kunder handler fortsat hyppigere hos Matas, og understøttet af vores sortimentsudvidelse ser vi en stærk vækst både inden for mass Beauty samt health and wellbeing. Vi introducerede 59 nye mærker og tusindvis af produkter og øgede vores varelager marginalt for at sikre hurtigere levering og bekvemmelighed for vores kunder.”
Kvartalsregnskabet fra Matas er det første efter storopkøbet af den svenske kosmetikkæde Kicks tidligere på sommeren, der for alvor skal gøre den danske kæde til en nordisk spiller. Med opkøbet, der forventes afsluttet i tredje kvartal, føjer Matas 226 butikker i Sverige, Norge og Finland til forretningen.
Ekstraordinære udgifter i forbindelse med opkøbet var sammen med øgede renteudgifter primære årsager til, at bundlinjen svandt i kvartalet til 49 mio. kr. mod 69,1 mio. kr. året før.
Matas’ regnskab for første kvartal af 2023/24:
Mio. kr.
|
Q1 2023/24
|
Q1 2022/23
|
|
FY 2022/23 |
Omsætning
|
1150,0
|
1053,5
|
|
4489,6
|
Like for like-vækst (%)
|
8,4
|
2,9
|
|
3,1
|
Bruttoresultat
|
506,1
|
466,1
|
|
2014,4
|
EBITDA før særlige poster
|
200,9
|
191,5
|
|
809
|
EBITDA-margin før særlige poster (%)
|
17,5
|
18,2
|
|
18
|
EBIT
|
88,7
|
97,6
|
|
423,1
|
Nettoresultat
|
49,0
|
69,1 |