Netbutik varsler fyringer efter nedjustering: ”Vi tror, der er stormflod på vej”

I kølvandet på torsdagens nedjustering varsler den børsnoterede netbutik Boozt besparelser, der vil skære omkring 5 pct. af staben, siger topchefen. Baggrunden er en hård opbremsning på især det danske modemarked.
Vi tror, der er stormflod på vej, så vi er i gang med at bygge digerne høje nok til at klare den stormflod,” | Foto: Boozt/PR
Vi tror, der er stormflod på vej, så vi er i gang med at bygge digerne høje nok til at klare den stormflod,” | Foto: Boozt/PR

Efter et første kvartal med ny omsætningsfremgang, der gav rygstød til forventningerne om en vækst på 20-25 pct., for året, har andet kvartal budt på et brat gearskifte i online mode- og teknologiselskabet Boozt.com.

Torsdag sænkede den børsnoterede vækstvirksomhed forventningerne til året markant, så prognosen nu lyder på en toplinjevækst på 10-15 procent – altså 10 procentpoint under udgangspunktet ved indgangen til året – og et justeret driftsresultat, EBIT, på 235-285 mio. svenske kr. mod tidligere 365-420 mio. svenske kr.

”Det er noget af en opbremsning, vi har set, så vi er relativt pessimistiske på forbrugernes vegne,” siger topchef og medstifter af Boozt, Hermann Haraldsson, der uddyber, at det især er kunderne på det danske marked, der også er Boozts største, som har trukket i bremsen.

”Der er ganske enkelt færre, der køber. Der er færre søgninger på vores kategorier, og selvom vores trafik konverterer lige så godt som sidste år, så er der bare mindre trafik.”

Hvor stort faldet er, vil han ikke sætte konkrete tal på, men det er indirekte afspejlet i torsdagens nedjustering, der skar 10 procentpoint af vækstforventningerne til toplinjen - eller over en halv mia. svenske kr.

Skal spare på marketing og personale

Nedjusteringen får også konsekvenser internt i organisationen, hvor omkostningerne skal tilpasses et lavere vækstniveau, siger Hermann Haraldsson.

Både lønudgifterne og omkostningerne til markedsføring online, hvor det er blevet dyrere at hente nye kunder gennem annoncering, står for skud, forklarer han.

”Vores vækst har været meget drevet af vores evne til at købe nye kunder med markedsføring online, men prisen for at købe nye kunder er steget markant, og det er ikke profitabelt. Derfor skærer vi ret kraftigt i vores marketingbudget. Det bliver den største besparelse, men vi kommer også til at skære i vores personaleomkostninger,” siger han.

Hvor stor en besparelse, det drejer sig om, har han ikke tal på, men topchefen forventer, det vil berøre omkring fem pct. af stillingerne i Boozt, der sidste år rundede 1200 ansatte.

”Nu skal vi i gang med at forhandle med fagforeningerne, men det er i størrelsesordenen fem pct. af vores stab,” siger Hermann Haraldsson.

Boozt.com blev etableret i 2011 og bygger i høj grad på egenudviklet teknolig og platform med systemer til kundeservice, lagerhåndtering m.v. | Foto: Boozt/PR
Boozt.com blev etableret i 2011 og bygger i høj grad på egenudviklet teknolig og platform med systemer til kundeservice, lagerhåndtering m.v. | Foto: Boozt/PR

Hvornår opsigelserne vil være eksekveret, har han ikke tidshorisont på.

”Nu skal vi først i gang med forhandlingerne, og så må det tage den tid, der er nødvendigt,” siger Hermann Haraldsson, der ikke har kommentarer til, hvorvidt han forventer, der også skal spares i ledelseslaget.

”Vi har gearet vores forretning til en vækst på mellem 20 og 25 pct. og nu forventer vi et lavere niveau, og det skal vi tilpasse os i tide. Vi tror, der er stormflod på vej, så vi er i gang med at bygge digerne høje nok til at klare den stormflod,” siger han.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Jakob Dahlgaard Fink er blevet ansat som TV 2's nye finansdirektør. | Foto: NKT.

TV 2 finder ny finansdirektør

For abonnenter

Læs også