
Den svenske modekoncern Hennes & Mauritz, H&M, vil fyre 1500 medarbejdere på verdensplan, oplyser kæden i en pressemeddelelse.
Det fremgår ikke, i hvilke lande fyringerne sker.
Beslutningen kommer i kølvandet på en større spareplan, som H&M tidligere har annonceret. Den store spareplan kommer godt en måned efter, at kæden varslede nedskæringer i sine svenske butikker.
Kæden har omkring 107.500 fuldtidsansatte på verdensplan. Cirka 10.500 af dem arbejder i Sverige.
Det forventes at føre til årlige besparelser på cirka 2 mia. svenske kroner, hvilket svarer til cirka 1,36 milliarder danske kroner. Det ventes at kunne mærkes fra anden halvdel af 2023.
”Det omkostnings- og effektivitetsprogram, som vi har iværksat, indebærer en gennemgang af vores organisation, og vi er meget opmærksomme på, at der er kolleger, som bliver berørt af det. Vi vil støtte vores kolleger i at finde den bedst mulige løsning til deres videre færd,” siger adm. direktør Helena Helmersson.
H&M var i tredje kvartal betydeligt påvirket af stigende omkostninger, en ugunstigt stærk dollar og en afdæmpet købelyst hos forbrugerne. Omsætningen voksede i tredje kvartal med 3 pct. til 57.450 mio. svenske kr., mens den målt i lokale valutaer faldt 4 pct.
H&M står foruden hovedbrandet også bag brands som Cos, Weekday, Monki, Arket og &Stories.