Watch Medier

Lykkeriddere presses af kollaps i fragtpriser: Flere nye rederier trækker sig

En hel stribe nye rederier strømmede ind på hovedruterne for containertransport ud af Kina under pandemien. Nu bliver flere af de nye rederier tvunget ud igen på grund af de langt lavere fragtrater.

Foto: Amit Dave/Reuters/Ritzau Scanpix

Flere nye rederier, som strømmede ind på containermarkedet under pandemien, bliver nu presset af faldet i fragtpriserne.

Flere analysehuse skriver, at nogle af lykkeridderne enten flytter deres skibe væk fra hovedruterne eller trækker sig helt.

”De nyankomne på ruterne på Stillehavet og Asien-Europa er under markant pres efter kollapset i fragtraterne, og de har begrænsede muligheder for at genindsætte de skibe, som de har på de ruter,” skriver analysehuset Linerlytica i en markedsanalyse.

De nyankomne på ruterne på Stillehavet og Asien-Europa er under markant pres efter kollapset i fragtraterne

Linerlytica

Ifølge et andet analysehus, Alphaliner, har rederiet China United Lines (CULines) trukket sig fra ruten mellem Asien og Nordeuropa, fordi selskabets flåde af små containerskibe ikke længere kan konkurrere med de store rederiers kæmpeskibe.

En del af skibe vil nu blive leveret tidligt tilbage til deres ejer, mens CULInes angiveligt overveje at fokusere på andre og mindre ruter.

Afskeden kommer samtidig med, at et andet af de nye rederier, Allseas Shipping Company, også har måttet lukke ned for sin forretning mellem Kina og Europa.

Linerlytica skriver, at det bagvedliggende selskab har søgt om insolvens ved en britisk domstol i oktober. Samtidig er fire af rederiets seks indchartrede skibe blevet leveret tilbage til ejerne.

Tog del i festen

De nye rederier kom ind på markedet under coronakrisen, hvor der var pladsmangel på containerskibene på hovedruterne ud af Kina.

Forbrugerne havde generelt flere penge mellem hænderne under krisen, hvor mange lande indførte store hjælpepakker. Da det samtidig ikke var muligt at bruge penge på forlystelser, blev de i stedet brugt på forbrugsvarer fremstillet i Asien.

Det førte til eksplosion i prisen på containerfragt, og mange nye shippingselskaber rykkede ind på markedet for at tage del i festen.

Foruden CULines og Allseas Shipping Company meldte rederier som TS Lines, Sealead og Tailwind Shipping Lines, som er ejet af discountkæden Lidl, også sin ankomst på hovedruterne.

De seneste måneder er fragtpriserne imidlertid styrtdykket og ligger ifølge opgørelser fra Drewry ca. 75 pct. lavere end for et år siden.

Inflation, dyr energi og højere renter har sendt forbruget ned og skabt mindre behov for fragt. Samtidig glider forsyningskæden efterhånden glat igen efter længere tid med corona-forstyrrelser.

Det lægger særligt pres på de små og nye rederier, som kom ind i markedet, da priserne for at leje skibe var høje.

De skal nu beslutte sig for, om de skal tage gevinsten og lukke ned, eller om de skal flytte skibene over til mindre ruter, hvor konkurrencen fra de store spillere er knap så hård.

Discountkæde har søsat sit eget containerrederi: De første skibe er på vandet

Ikea er ophørt med at chartre containerskibe

Mere fra Watch Medier

Topchef tør ikke garantere stop for fyringer

Postnord i Danmark har annonceret et farvel til flere hundrede ansatte på grund af lavere aktivitet og stigende omkostninger. Topchef tvivler på behov for nye sparerunder senere i år og afviser, at selskabet generelt er på skrump.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt fra alle vores medier

Jobs fra alle vores medier

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs