Watch Medier

Fyringer og jobtab hos reklamebureauer

Svy stillinger i mediedelen af Dentsu Danmark er blevet nedlagt. Ifølge direktør er der tale om rettidig omhu med udsigt til et 2023 præget af økonomisk krise. Hos reklamebureauet Mediacom Beyond Advertising, MBA, bliver fem afskediget, fordi bureauet oplever, at nogle kunder holder igen med projekter.

Ulrik Petersen, adm. direktør i Dentsu Danmark. | Foto: Dentsu Aegis Network

Bureaugrappen Dentsu i Danmark har nedlagt syv ud af lidt mere end 250 stillinger i mediedelen af bureaugruppen, som tæller Carat, Dentsu X, iProscept samt bureagruppens teams under Sales, Solutions & Operations, skriver Mediet Markedsføring.

Ulrik Petersen, der er adm. direktør i Dentsu Danmark, siger til Markedsføring, at stillingsnedlæggelserne ikke skyldes dårlig økonomi, og at udsigterne til 2023 fortsat er gode.

Men der er tale om rettidig omhu, fordi Ulrik Petersen forventer et usikkert 2023, der er præget af økonomisk krise, som vil gøre det nødvendigt for nogle virksomheder at justere på udgifterne, som også vil have effekt på bureaubranchen, lyder det.

”Vi står et virkelig godt sted og har vundet nye kunder. Men ser vi et par måneder frem, så ved jeg også, at vi må reagere,” siger Ulrik Petersen til Markedsføring og påpeger, at han hellere vil være lidt på forkant end lidt på bagkant med udviklingen.

Nyt forretningsben er med til at holde krisen fra døren hos mediebureauer

Ulrik Pedersen vurderede i november i et interview med MediaWatch, at den nuværende økonomiske situation vil have indflydelse på Dentsu Danmarks indtægter, men ikke nok til, at det bliver nødvendigt at nedjustere forventningerne til året.

“Vi mærker endnu ikke et stort fald på indtægt og omsætning, og jeg oplever ikke, at vores kunder lige nu stopper store projekter eller ændrer deres strategiske kurs. Men vores omkostningsbase er steget,” sagde han.

Dentsu Danmark havde i 2021 en omsætning på 1,9 mia. kr. og et resultat før finansielle poster og skat på 104,8 mio. kr.

MBA afskediger fem

Mediet Markedsføring kunne torsdag fortælle, at Mediacoms reklamebureau, Mediacom Beyond Advertising, MBA, afskediger fem medarbejdere.

Afskedigelserne skyldes, at bureauet oplever, at nogle kunder holder igen med projekter eller skruer ned for marketingbudgetterne, fortæller Rasmus Fisker, der er managing director i MBA, til Markedsføring.

”Vi har håbet, at kunderne hurtigt skruede op igen, men det har de ikke gjort. Flere kunder har skubbet projekter, som nu ryger ind i næste år – og vi ved ikke præcis, hvor de lander,” siger Rasmus Fisker til mediet.

Ifølge Rasmus Fisker er økonomien i MBA dog fortsat stærk.

Mere fra Watch Medier

Topchef tør ikke garantere stop for fyringer

Postnord i Danmark har annonceret et farvel til flere hundrede ansatte på grund af lavere aktivitet og stigende omkostninger. Topchef tvivler på behov for nye sparerunder senere i år og afviser, at selskabet generelt er på skrump.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt fra alle vores medier

Jobs fra alle vores medier

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs