Detail-analytiker om lukning: "Irma er en religion"

Der er umiddelbart en oplagt mulighed for Dagrofa til at lokke de tidligere Irma-kunder over til Meny-kæden, mener detailhandelsanalytiker Bruno Christensen.
Foto: Mads Claus Rasmussen
Foto: Mads Claus Rasmussen

I 1993 var Coop tæt på at lukke Irma.

Det skete ikke alligevel, fordi protesterne - fakkeloptog - fra de trofaste Irma-kunder blev for store, og det siger en del af om det brand, Coop nu vælger at lukke, mener Bruno Christensen., der er mangeårig analytiker af detailmarkedet og stifter af Retail Institute Scandinavia.

Han mener, beslutningen i bund og grund er en dårlig ide, for Irma er et af de stærkeste brands i det københavnske detailmarked, og selv om kæden har kørt med underskud, ville den kunne overleve med den rette ledelse.

”Det er en dårlig beslutning. Jeg kan dog sagtens se det rationelle i at reducere antallet af forskellige koncepter. Men set udefra er Irma-brandet så stærkt, at med det ville blive en overskudskæde med den rette form for ledelse. For Irma-kunder er Irma-kunder,” siger han og uddyber den sidste del af udsagnet:

”Med det mener jeg, at Irma er en religion. Det vil vi se de kommende dage, når Irma-kunderne begynder at vise kløer og fortæller, at de er stærkt utilfredse”.

Det er en afvejning hos Kræn Østergaard Nielsen og resten af ledelsen i Coop, som han kalder for en ”skrivebordsøvelse, der ikke har øje for potentialet i det gode købmandsskab”.

”For mig er det mere en akademisk øvelse end en købmandsmæssig praktisk beslutning. Irma passer ikke ind i Coops strategi, så derfor lukker man det,” mener Bruno Christensen, som er overrasket over beslutningen. Den kunne køres videre som f.eks. franchise-koncept, hvor de enkelte butiksuddelere ville kunne få vendt underskud til overskud og bevare Irmas ånd og kundebase, mener han.

”Der er potentiale i Irma, som de giver op på nu,” understreger stifteren af Retail Institute Scandinavia.

Fordel for Dagrofa

Imens kan den norskejede dagligvaregigant Dagrofa ifølge Bruno Christensen umiddelbart være godt tilfreds på vegne af sin kæde Meny.

Det er nemlig det tætteste, man kommer på Irma, hvad angår kvalitet og specialvareudvalg:

”Det, at man vil til at navngive Irmabutikkerne og gøre dem til Coop-butikker, vil alt andet lige være en fordel for Meny-kæden, fordi den satser på et vareudvalg, der kvalitets- og varemæssigt nærmer sig det, Irma har stået for. Og Coop har ikke tradition for at kunne matche det, når de lukker Irma”.

”Kunderne vil nok søge mod Meny”.

Dagrofa selv vil dog ikke forholde sig til det, Bruno Christensen ser som en fordel. Også Salling Group, der har f.eks. Føtex-kæden, afviser umiddelbart, at de har en interesse i de i alt 17 Irma-butikker, der vil stå tomme, og kommenterer heller ikke på et potentiale i kundebasen:

”De tomme butikker har umiddelbart ingen interesse for os, fordi de nok er for små, men vi er altid åbne for at se på muligheder,” lyder det fra kommunikationsdirektør Henrik Vinther Olesen fra i Salling Group.

Beholder Irma-varegruppen

Mens butikkerne får skiftet facaden, bliver dele af varesortimentet, der også bærer Irmas brand, i endnu højere grad end nu solgt i den nye Coop-butik, koncernen vil bygge op som alternativ for Kvickly, Superbrugsen og Irma.

Men det er ikke nok til at holde på Irma-kunderne, mener Bruno Christensen, som kalder det for en kortsigtet strategi.

”Jeg er ikke i tvivl om, at det er for at afbøde noget af kritikken. Men den strategi er kortsigtet: Det vil sikkert hjælpe dem i en kort periode, men ikke på længere sigt.” 

I Berlingske har en tidligere Irma-boss lidt samme analyse af beslutningen fra Coop-ledelsens hånd:

”Der er grund til at sige højt, at der er nogle muligheder, og at de slet ikke er undersøgt godt nok. Derfor er det o.k., at Irma-pigen nu svarer igen,” siger Alfred Josefsen blandt andet.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Jakob Dahlgaard Fink er blevet ansat som TV 2's nye finansdirektør. | Foto: NKT.

TV 2 finder ny finansdirektør

For abonnenter

Læs også