Mærkevareleverandører: Lad os forhandle priser flere gange om året

Direktør for brancheorganisationen Mærkevareleverandørerne mener, der er behov for at modernisere samhandelsmodellen i dagligvaresektoren, så leverandørpriserne kan forhandles flere gange om året.
Foto: Pr/mærkevareleverandørerne
Foto: Pr/mærkevareleverandørerne

Vareleverandørerne sænker priserne, så hurtigt det kan lade sig gøre i lyset af, at der – for nogen – fortsat er høje omkostninger til eksempelvis råvarer og dyrere overenskomster. 

Det er ifølge Dagligvarehandlen budskabet fra Niels Jensen, adm. direktør i brancheorganisationen Mærkevareleverandørerne, der opfordrer til modernisering af samhandelsmodellen, således leverandørpriserne i dagligvaresektoren kan forhandles flere gange om året og med kort varsel. 

”Både leverandører og detailhandel bliver nødt til at se på en anden samhandelsmodel. Vi skal være langt mere agile. Det kan ikke hjælpe, at vi ser på prisdannelsen på samme måde, som vi har gjort i årtier. Vi bliver nødt til at være langt mere kortsigtede og dynamiske i den måde, vi reagerer på, både når priserne går op, og når de går ned,” siger Niels Jensen til mediet.

Han understreger samtidig, at de leverandører, der er i stand til det, allerede nu sænker deres priser, og at der ikke er en modvillighed mod prisfald blandt leverandørerne, da det også er i deres interesse, da dette vil føre til en stigning i salget af mærkevarer. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Jakob Dahlgaard Fink er blevet ansat som TV 2's nye finansdirektør. | Foto: NKT.

TV 2 finder ny finansdirektør

For abonnenter

Læs også