Producenter om Viaplay-nedtur: "Det bliver absolut ikke rart, uanset hvad der måtte blive justeret på"

Det er svært at forudse, hvad Viaplay Groups store kursændring får af betydning for producenter, der leverer indhold til tjenesten. Men Producentforeningen forventer, at færre ordrer nu vil tikke ind.
”Der kan ikke være meget tvivl om, at der vil ske ændringer i forhold til de danske produktioner," lyder det fra Producentforeningen-direktør, Jørgen Ramskov. | Foto: Producentforeningen
”Der kan ikke være meget tvivl om, at der vil ske ændringer i forhold til de danske produktioner," lyder det fra Producentforeningen-direktør, Jørgen Ramskov. | Foto: Producentforeningen

Det kan sprede sig som ringe i vandet, når Viaplay Group nu er sendt ud i en stor spareøvelse og tilbagerulning af ekspansionstogt i internationale markeder som følge af en økonomisk krise i mediekoncernen. 

For selvom det stadig er i forsommeren af kursskiftet, der blev annonceret torsdag i forbindelse med aflæggelse af Viaplay Groups halvårsregnskab, står det allerede nu klart, at den nye koncernstrategi indebærer en tilretning af indholdsinvesteringerne til bedre at flugte med forbruget på streamingtjenesten. Bl.a. skal der bruges markant færre penge på egenproduceret fiktionsindhold og flere penge på bl.a. realityformater.

Selvom der endnu ikke er meldt noget ud om, hvad det får af konkret betydning for det danske marked, er det temmelig forudsigeligt, at der vil ske nedskæringer på danske produktioner, vurderer Jørgen Ramskov, der er adm. direktør i Producentforeningen.

”Så vidt jeg ved er der ikke meldt noget ud endnu,” siger han til MediaWatch og tilføjer:

”Men der kan ikke være meget tvivl om, at der vil ske ændringer i forhold til de danske produktioner.”

Det vil kunne mærkes

Jørgen Ramskov kalder det en ”meget stor” ændring af koncernens position og markedstilgang, siden Viaplay for få år siden annoncerede sin store internationaliseringsstrategi og opbygning af egenproduceret indhold til sin streamingtjeneste, der i den forbindelse også blev gjort til Viaplay Groups nye spydspids.

”Viaplay Group har været og er store kunder hos de danske producenter. Det gælder inden for både generelt tv og tv-serier. Så det bliver absolut ikke rart, uanset hvad der måtte blive justeret på. De har været rigtig store kunder.”

Med offentliggørelsen af halvårsregnskabet fortalte koncernens adm. direktør Jørgen Madsen Lindemann, at ”alt er op til overvejelse” i forhold til selskabets fremtid – hvilket også involverer muligheden for at sælge hele foretagendet og ikke bare bidder af Viaplays aktiver i de internationale markeder, som der allerede er indledt dialog med ”forskellige parter” om.

”Han holder alle døre åbne,” siger Jørgen Ramskov og peger på, det derfor også er svært at forudse, hvad der vil ske det næste stykke tid.

Regnskabet inkluderede bl.a. nedskrivninger for i alt 6,279 mia. svenske kr. og markant lavere forventninger til koncernens kort- og langsigtede resultater end tidligere håbet.

”Det er meget voldsomt, det som sker lige nu,” siger Jørgen Ramskov og tilføjer så, at det ikke kommer som en større overraskelse, at der ville blive meldt drastiske ændringer ud fra den nye direktør, der overtog i juni, da de første krisemeldinger kom ud fra medieselskabet.

”Det har længe været kendt, Viaplay Group var i problemer og ligget i kortene, et større strategiskifte var på vej.”

Forventer færre ordrer

Jørgen Ramskovs forventning er, at der den kommende tid ikke vil blive tegnet nær så mange nye kontrakter om levering af indhold til tjenesten, som der har været sat i søen de seneste par år. 

Men hvordan det vil udvikle sig står ikke klart efter torsdagens udmeldinger fra Jørgen Madsen Lindemann. Hvad, der dog blev meldt klart ud om, er, at koncernen næste år skal bruge 16 pct. af sine programudgifter på at producere fiktionsindhold. Det vil udmønte sig i cirka ti Viaplay-serier eller film om året. Til sammenligning producerede koncernen omkring 50 nye seriesæsoner og film i 2021.

”Indholdsmikset bliver skævet mod at være et kommercielt medieselskab. Først og fremmest betyder det indhold med en høj grad af lokal forankring og samtidig en så bred kommerciel appel som muligt. Vi skal nå så mange som muligt med indholdet. Det er en god rettesnor for et medieselskab, fordi jo flere seere du har, desto flere penge kan du tjene, forhåbentlig,” sagde Jørgen Madsen Lindemann under et investorkald.

Det betyder til gengæld, at der skal bruges flere penge på non-fiktion, som 12 pct. af programudgifterne skal løbe til fra 2024. 

Skære internationalt ben til

Derudover meddelte han, at Viaplay Group vil skære en stor bid af sin internationalisering fra igen.

Fremadrettet vil selskabet i stedet fokusere på sin forretning i de nordiske lande og Holland samt udvide den digitale distributionsforretning i Viaplay Select-partnerskaber internationalt, fortalte topchefen. Meldingen var også, at Viaplay skal finde tilbage til fokus på kerneforretningen.

Det betyder omvendt, at Viaplays aktive rolle i Baltikum, Polen, Storbritannien, USA og Canada skal afvikles gennem ”bortskaffelse, salg eller licensering” af aktiverne - altså primært indhold og sportsrettigheder. Omsætningsvæksten går for langsomt i de markeder, og udsigten til profit er for langt ude i fremtiden, lød argumenterne fra topchefen under investorkaldet.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Jakob Dahlgaard Fink er blevet ansat som TV 2's nye finansdirektør. | Foto: NKT.

TV 2 finder ny finansdirektør

For abonnenter

Læs også