Da SAS tirsdag præsenterede sin nye ejerkreds, var det uden den svenske Wallenberg-fond.
Den svenske Wallenberg-familie har ellers været involveret i flyselskabet siden oprettelsen efter Anden Verdenskrig, og i de seneste år har Wallenberg Investments haft den tredjestørste ejerandel i SAS efter den danske og svenske stat.
Men med den nye kapitalindsprøjtning udvandes de eksisterende aktionærer totalt, og aktien tages samtidig af børsen.
Dermed er Wallenberg-fondens aktieandel på 3,4 pct. tabt, hvilket fonden også anerkender i en pressemeddelelse i kølvandet på den nye redningsplan fra SAS.
Her lyder det, at man bakker op om det nye ejerskab, og at man ”noterer” sig, at der ikke vil være nogen kompensation til de nuværende aktionærer.
”Det gælder også Wallenberg Investments ejerskab af SAS,” skriver fonden.
Noget overraskende holder fonden dog en dør åben for at deltage i det nye ejerskab, selv om processen reelt er slut.
Mulig dialog
”Wallenberg Investments har tidligere annonceret, at når det vindende bud er på bordet, er vi villige til at engagere os i en dialog om fremtiden, hvis der er interesse for det hos ejerkonsortiet,” lyder det i meddelelsen.
”Der er således ingen beslutning i dag om deltagelse eller ej fra vores side, i stedet fortsætter vi med at følge processen.”
Over for det norske medie E24 udtaler SAS-formand Carsten Dilling, at han ikke kan svare for de nye ejere, men siger, at han selv bakker op om det.
”Min personlige holdning er, at jeg utroligt gerne vil have Wallenberg med videre i SAS. De har været den bedste, den mest ansvarlige aktionær,” siger formanden.
Han svarer til gengæld ikke på, om Wallenberg-fonden i så fald ikke bare skulle have leveret et højere bud i processen.
De fire nye ejere af SAS er: Den amerikanske kapitalfond Castlelake, den danske stat, flyselskabet Air France-KLM og den danske rigmand Henrik Lind. Dertil kommer en stribe kreditorer.
SAS-aktien er efter nyhederne tirsdag styrtdykket på børsen. Aktien handler onsdag middag i kurs 0,03 kr., hvilket er ca. 85 pct. lavere end ved åbningen.
SAS-formand: Air France-KLM kan få større rolle og ejerskab i SAS