Pandora-topchef: USA når i mål – Kina halter langt bagefter

”Det kommer til at tage længere tid” at nå vækstmålene i Kina, fastslår smykkeselskabet Pandoras topchef, der dog understreger det kinesiske markeds store betydning.
Alexander Lacik ser det kinesiske styres restriktive tilgang til corona som en stor del af årsagen til Pandoras manglende salgsvækst i Kina. | Foto: Stine Bidstrup
Alexander Lacik ser det kinesiske styres restriktive tilgang til corona som en stor del af årsagen til Pandoras manglende salgsvækst i Kina. | Foto: Stine Bidstrup
AF MARKETWIRE

Pandora forventer fortsat meget af både de amerikanske og de kinesiske kunders hang til Pandora-smykker. Men hvor det går rigtigt godt vestpå, er væksten i Kina nærmest ikke-eksisterende.

Det fortæller Alexander Lacik, topchef for den danske smykkegigant, på selskabets kapitalmarkedsdag i London torsdag.

”I 2021 sagde vi, at vi ville fordoble omsætningen i USA i forhold til 2019-niveauet, men vi sagde aldrig hvornår. Faktum er nu, at vi kommer til at nå en fordobling af USA, inden strategiperioden udløber i 2026,” siger Pandora-topchefen.

For to år siden præsenterede Pandora et mål om at fordoble den amerikanske forretning fra en omsætning på 4,7 mia. kr. I det seneste år nåede omsætningen 7,9 mia. kr., og nu forventer Alexander Lacik, at det oprindelige mål allerede overstiger ambitionen i 2025 med en omsætning på over 9,4 mia. kr.

Pandoras markedsandel i USA forbliver på lave etcifrede niveauer, og Pandora ser rigeligt med vækstmuligheder i USA efter 2025.

”Vi vokser hurtigere end markedet i USA, så vi tager markedsandele. Det sker blandt andet også ved, at vi åbner flere butikker,” siger Alexander Lacik.

Kina-mål er på 2019-niveau

Mens USA lover godt, ser det anderledes ud i Kina. Allerede i 2021 var den langsigtede ambition en tredobling af omsætningen i forhold til 2019-niveau. Og det er fortsat ambitionen:

”Målet for Kina kommer vi ikke i nærheden af i den nye strategiperiode. Derimod vil jeg pointere, at Kina fortsat er et vigtigt marked for os at være i,” siger smykkechefen.

Han påpeger, at udgangspunktet efter covid-19 er ”meget, meget lavere, end hvad vi havde regnet med”.

”Så det kommer til at tage længere tid. Lige nu snakker vi om at komme tilbage til niveauerne fra 2019, og det kommer formentlig ikke til at ske i strategiperioden. Det kommer til at tage længere tid,” siger Alexander Lacik.

Pandora har i lang tid haft en strategi for, hvordan Kina og kunderne her skulle erobres. Men corona lagde planerne i skuffen, og de er først lige blevet hevet frem igen:

”Vi startede med den nye plan i Kina i slutningen af juli og kun i Shanghai. Nu er juli jo med i tredje kvartal, som jeg ikke kan snakke om, men jeg kan sige så meget, at det, vi har set indtil nu, er positive indikationer,” fortæller smykkechefen.

”Havde det været et komplet car crash, så havde jeg jo været tvunget til at fortælle om det allerede nu. Men det er ikke det, vi ser. Men vi er der, og det skal vi være, for det er jo det største marked i verden,” siger han.

Nye offensive salgsmål driver Pandora-aktien op

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Jakob Dahlgaard Fink er blevet ansat som TV 2's nye finansdirektør. | Foto: NKT.

TV 2 finder ny finansdirektør

For abonnenter

Læs også