
Coronakrisen har ramt luftfartsbranchen hårdere end angrebene 11. september, finanskrisen og den islandske askesky, siger bestyrelsesformand Niels Smedegaard fra Nordens næststørste luftfartsselskab, Norwegian.
Det skriver Berlingske Business.
Op mod 7000 stillinger er forsvundet fra luftfartsbranchen, og SAS og Norwegian har tabt næsten 9 mia. kr. i 2020, efter at coronakrisen har begrænset flytrafikken.
Der er lange udsigter til, at verden fra før corona kan vende tilbage til noget, der tilnærmelsesvist ligner det, vi før har kendt. Hver fjerde dansker over 65 år tror ifølge avisen, at rejsemønstrene aldrig vil blive normaliseret.
Norwegian-formand Niels Smedegaard spår hårde tider for luftfartsbranchen.
"Luftfarten vil være påvirket mange år frem. Der vil være selskaber, som vil forsvinde, der vil være en overkapacitet af fly i en lang periode, og der er stater, som er trådt ind som aktionærer mange steder. Vi står med en helt andet spilleplade," siger han til Berlingske Business.
Rickard Gustafson, der er administrerende direktør i SAS, vurderer, at forretningen vil blive mere stabil fra 2022, hvor der formentlig vil være en vaccine. Der er dog stadig lange udsigter til en efterspørgsel på niveau med den før coronakrisen, mener han.
Dansk Industri kalder coronavirusset "det største indhug" i luftfartens beskæftigelse og vurderer samtidig, at der vil gå meget lang tid, før de 7000 job, der er blevet skåret fra, vil vende tilbage.