Mere gang i ølsalget: Carlsberg opjusterer forventningerne

Udviklingen i tredje kvartal får bryggerikæmpen til at opjustere forventningerne til hele året.
Foto: Emma Sejersen/Ritzau Scanpix
Foto: Emma Sejersen/Ritzau Scanpix
AF RITZAU FINANS

Carlsberg har på baggrund af udviklingen i tredje kvartal valgt at opjustere sine forventninger til hele 2020. Det oplyser koncernen tirsdag efter markedets lukning.

Carlsberg regner nu med et fald i driftsindtjeningen omkring en midt-encifret procentsats, mens buddet tidligere lød på et fald på en encifret procentsats i den høje ende.

Til sammenligning ventede analytikerne, ifølge et konsensusestimat, indsamlet af Carlsberg selv, at driftsresultatet før særlige poster ville falde med godt 11 pct. til 9304 mio. kr. i 2020 fra 10.465 mio. kr. i 2019.

Opjusteringen sker på baggrund af fortsat positiv volumenudvikling i Rusland og i Kina, og selv om der netop nu er forøget usikkerhed i Vesteuropa.

Med i prognosen er en omregningseffekt baseret på valutakurserne den 27. oktober på negativer 450 mio. kr. mod tidligere forudsete 400 mio. kr.

"Vi er tilfredse med vores præstation i tredje kvartals og det faktum, at vi var i stand til at levere mere end 2 pct. volumenvækst, herunder stærke tal for specialøl og alkoholfri bryg. Vores opjustering af indtjeningen er resultatet af solid eksekvering og vores evne til at tilpasse vores forretning og omkostninger til ændrede markedsforhold," udtaler topchef Cees 't Hart i meddelelsen fra Carlsberg.

I tredje kvartal så Carlsberg mere præcist en volumenvækst på 2,4 pct., mens der i årets første ni måneder samlet set har været et fald på 4,0 pct.

Fremgangen i de seneste tre måneder dækker over et fald på 0,8 pct. i Vesteuropa, et minus på 0,4 pct. i Asien, og en solid fremgang i Østeuropa på 12,6 pct. Set henover de forskellige mærker var der et plus i volumen til Tuborg på 4,0 pct., mens Carlsberg bakkede 2,0 pct. Grimbergen gik op med 12,0 pct., 1664 Blanc med 13 pct., og Somersby med 9,0 pct. De helt store fremgange stod specialøl, "craft beer", og alkoholfri øl dog for med henholdsvis 12,0 og 29,0 pct.

Den organiske vækst faldt imidlertid med 2,1 pct. på baggrund af et negativt prismiks på 4,0 pct., og den samlede omsætning dalede med 6,8 pct. til 17,3 mia. kr.

Til sammenligning ventede analytikerne en omsætning på 16,91 mia. kr. i tredje kvartal og en negativ vækst på 8,7 pct.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også