Digitale banker træder ind på markedet trods stejl succeskurve

Selv om bankerne er pressede af negative renter, større omkostninger til regulering og konkurrence fra nye aktører, er en ny fintech-bank klar til at gå på markedet til sommer. Desuden er endnu en ny bank på vej.
Mette Mandrup er redaktør ved Watch Medier med ansvar for FinansWatch. | Foto: Watch Medier
Mette Mandrup er redaktør ved Watch Medier med ansvar for FinansWatch. | Foto: Watch Medier

Til sommer får Danmark en ny bank, når fintechbanken Kompasbank forventer at slå dørene op og byde kunderne indenfor. Banken har i denne uge fået licens hos Finanstilsynet og er dermed næsten klar til at gå på markedet.

Kompasbank er en del af en nyere tendens, hvor fuldt digitale banker går ind på et marked, der for de traditionelle bankers vedkommende ellers handler mere om pres på indtjeningen og om konsolidering.

Siden starten af 2010’erne er antallet af banker blevet halveret, og spørger man bankdirektørerne, siger de fleste, at der er pres på indtjeningen og på forretningsmodellen. De negative renter gør det svært for bankerne at tjene ret mange penge, og samtidig er omkostningerne til it og compliance vokset med raketfart siden finanskrisen.

Samtidig oplever bankerne, at startupvirksomheder i fintech-sektoren og blandt de store tech-virksomheder spiser af deres indtjening, når det for eksempel gælder betalingsinfrastruktur, og samtidig tjener realkreditselskaberne også mindre, fordi boligejerne over en bred kam vælger mindre risikofyldte lån til en lavere rente.

Derfor er det for nuværende svært at se, hvordan mange banker skal levere de 10 pct. i egenkapitalforrentning, som de historisk har givet. Senest har en investor i Nordfyns Bank krævet en plan for, hvordan man når op på en tocifret egenkapitalforrentning, mens bestyrelsesformand Per Maegaard har blankt afvist, at det kan lade sig gøre.

"Det kan simpelthen ikke lade sig gøre i det marked, vi er i nu," siger han.

Alligevel kunne Danmark i 2019 sige goddag til to nye banker. Den ene var fintechbanken Lunar Bank, som i november sidste år passerede 1 mia. kr. på balancen. Banken har slået sig op på udelukkende at være digital, uden filialer og hæveautomater.

Den har desuden en dedikeret marketingindsats mod yngre kunder med tilstedeværelse på det sociale medie Tiktok, uddeling af joggingtøj til influencers og en app, der skal hjælpe iværksættere med at styrke deres mentale helbred.

Facit Bank åbnede også i 2019. Banken er stiftet af L'Easy-stifteren, Niels Thorborg, og i oktober sidste år fortalte den, at den har fået mere end 4000 kunder.

Hverken Lunar Bank eller Facit Bank har offentliggjort regnskab for 2020, så det står uklart, om det er lykkedes dem at vende underskuddene fra 2019 til overskud i 2020. Facit Bank har selv meldt ud, at den regner med et underskud på 45-55 mio. kr. i år.

Kompasbank håber at trodse de svære tider på bankmarkedet ved at henvende sig til de små og mellemstore virksomheder. Forretningsmodellen er, at man går efter indskud fra privatkunder, som så til gengæld skal lånes ud til virksomhedskunder. Desuden er planen at holde omkostningerne lave på grund af den digitale infrastruktur.

Banken kan dog snart få selskab af endnu en digital konkurrent. It-selskabet Ageras Group, der leverer ydelser inden for revisionsverdenen, vil lancere en ny internetbank.

Her lyder ræsonnementet, at man allerede har så mange datapunkter på kunderne, at man vil kunne tiltrække dem ved at tilbyde dem lån på mere favorable vilkår end konkurrenterne.

Hvorvidt de nye konkurrenter for alvor kan æde sig ind på de mere traditionelle banker, er dog stadig et åbent spørgsmål.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også