Genåbning og amerikansk optimisme giver forårsfornemmelser for dansk erhvervsliv

Med udsigt til en mærkbar øget hastighed på genåbningen af det danske samfund, lugter mange danske virksomheder optur. Erfaringer fra USA tyder på, at man med rette kan have høje forventninger.
Foto: Watch Medier / Jan Bjarke Mindegaard
Foto: Watch Medier / Jan Bjarke Mindegaard
AF SØREN SPRINGBORG, NYHEDSCHEF, WATCH MEDIER

Om tre dage kan danskerne igen sætte sig på deres foretrukne restauranter og barer. Det vil være en underdrivelse at sige, at der er et opsparet behov hos de danske forbrugere og allerede nu melder restauranter på stribe om total udsolgt. Superligaen kan igen - i begrænset omfang - åbne op for publikum. Og hvem ved - måske bliver det faktisk muligt at gennemføre nogen af sommerens koncerter og festivaler.

Det er tiltrængte opløftende nyheder efter en vinter, der har syntes langstrakt som sjældent før.

Men hvor stærkt bliver opsvinget egentlig, når det kommer til stykket? Ganske stærkt - hvis vi vælger at tro på de amerikanske erfaringer. 

Amerikanerne flyver foran

USA har været hårdere ramt af corona end noget andet land i verden - på nær Brasilien. Men landet kan nu bryste sig af, at 125 mio. borgere har fået det første stik med en corona-vaccine. Og effekten lader ikke vente på sig. Amerikanerne er klar til at vende tilbage til en hverdag - og til at bruge penge igen.

Amerikanernes appetit på at flyve er en stærk indikator på, hvor solidt et opsving er. Og det tyder på at være ganske solidt. Marts har for flere amerikanske flyselskaber været den bedste måned siden corona for alvor ramte i foråret 2020 og flytrafikken er nu på omkring 50 procent af hvad det var, før corona ramte. Det betyder, at mere end 1,5 mio. amerikanere sætter sig til rette i et flysæde hver dag. Selvfølgelig stadig langt fra tiden før pandemien. Men branchen taler nu om en normaliseret indenrigstrafik i 2022.

Også amerikanernes forbrug af drikke- og fødevarer er i fremgang. Det seneste regnskab fra sodavandsgiganten Pepsico viste, at salget inden for alle kategorier er steget i USA i første kvartal 2021. Blandt andet er salget af drikkevarer steget med fem procent til 31,5 milliarder kroner.

Stigningen i det samlede salg har været med til, at Pepsico for de første tre måneder af 2021 har kunnet tjene 14,4 milliarder kroner på driften. Det er en vækst på 20 procent i forhold til året før. Og noget man hos europæiske selskaber som Carlsberg og Heineken må skele forventningsfuldt til.

Også de to store amerikanske banker, Citigroup og Bank of America kunne i ugen der gik fortælle om rekordstor fremgang.

Optimismen genfinder man også på det amerikanske aktiemarked, der slår rekord på rekord.

Europa i hvert sit tempo

Den amerikanske optimisme kan dog ikke overføres en-til-en til Europa. Hjælperpakkerne i USA adskiller sig fra hjælpepakkerne i Europa på en række områder, og mens USA består af delstater, består Europa af selvstændige lande, der står vidt forskellige steder i kampen mod corona.

Netop Danmark står med vores statsministers ord "et rigtig godt sted". Men hvor stærkt opsvinget herhjemme bliver, er på nuværende tidspunkt umuligt at spå om. De seneste ugers udfordringer med vaccinerne fra henholdsvis Astrazeneca og Johnson & Johnson gør ikke usikkerheden mindre.

Men vælger man at tro på, at USA er et pejlemærke for resten af verden, så peger meget på, at et nærmest voldsomt, økonomisk opsving venter forude. Om ikke andet har man da lov at håbe. Og nyde at man nu igen kan gå ud. Med mundbind og afstand....

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også