Fransk for viderekommende

Når franskmændene i dag vælger mellem Emmanuel Macron og Marine Le Pen, er det ikke blot afgørende for franskmændene selv. Også dansk erhvervsliv bør følge nøje med - også efter stemmerne er talt op.
Foto: Watch Medier / Jan Bjarke Mindegaard
Foto: Watch Medier / Jan Bjarke Mindegaard
AF SØREN SPRINGBORG, NYHEDSCHEF, WATCH MEDIER

Frankrig fylder for danskerne. Det er særlig tydeligt et år som i år, hvor verdens største cykelløb, Tour de France, tager afsæt i tre danske etaper.

Men selv om det er lykkedes os at sælge os ind som startland for den måske mest ikoniske franske begivenhed af dem alle, så er det langt fra lykkedes for dansk erhvervsliv at sælge sig ordentligt ind som leverandører til Frankrig. Mens danskerne er vilde med franske produkter - vi drikker fransk vin, spiser fransk mad, kører i franske biler, franske tog og flyver i franske fly - så er det så som så med salget af danske produkter i Frankrig.

Det har Watch Medier afdækket i den forløbne uge, og som Dansk Industri selv udtrykker det, så er der ikke meget at være stolt af:

”Vi kan se, at vi burde sælge en del mere til Frankrig – faktisk er det markedet, som vi underpræsterer mest i på verdensplan,” lød det tidligere fra ugen fra Allan Sørensen, cheføkonom i DI.

Faktisk lyder vurdering fra DI i et interview med Watch Mediers EU korrespondent, at der er uudnyttet eksportpotentiale på rundt regnet 10 mia. kr. fra Danmark til det franske marked.

Potentiale uanset hvem der vinder

Ser man på de seneste eksporttal fra Danmarks Statistik, har vareeksporten fra Danmark til Frankrig siden 2018 ligget på mellem 28,2 og 33,3 mia. kr., men Frankrigs andel af den samlede danske eksport er imidlertid mere eller mindre uforandret. Her udgør Frankrig fortsat blot 3,7 pct.

Der er ellers udsigt til et ganske attraktivt marked de kommende år. Den franske regering har vedtaget en ambitiøs plan for genopretning efter corona, der med udsigten til over 740 mia. kr. i investeringer står til at give nogle ”ekstraordinære muligheder” for styrkeområder i dansk erhvervsliv, lyder det fra DI’s underdirektør for europapolitik, Anders Ladefoged:

”Vi taler vedvarende energi, energieffektivisering, life science – det er klart, at det er en kæmpe mulighed for vores virksomheder, fordi det bare er et godt match,” siger Anders Ladefoged.

Og spørger man på den danske ambassade i Paris, er potentialet faktisk stort, uanset hvem der vinder valget i dag søndag. For selv om den progressive Macrons modkandidat, Marine Le Pen, bl.a. har raset mod vindmøller, så lyder vurderingen over for Watch Medier, at der for andre områder end vedvarende energi mere er tale om ideologisk markering end decideret modstand.

Med andre ord er der altså al mulig grund til at orientere sig mod Frankrig. Også når stemmerne er talt op senere i dag.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også