Watch Medier

Dansk barimperium udvider i Norge

Indlemmelsen af en norsk bargruppe fordobler nu nattelivskoncernen Rekoms tilstedeværelse i Oslo. Aftalen understreger ambitionen om at udvikle forretningen under corona, siger kommerciel direktør.

Rekom Group havde forud for det nye norske partnerskab omkring 130 barer i Danmark, Norge og Finland. | Foto: Philip Davali/Philip Davali, Ekstra Bladet

Siden 1. oktober har danske Rekom haft en finger med i spillet, når endnu flere norske fadøl langes over disken. Det står klart efter, at nattelivskoncernen har indgået et samarbejde med den norske bargruppe Lawo.

I praksis indlemmes fem barer i den norske hovedstad Oslo i porteføljen, hvilket fordobler Rekoms tilstedeværelse i byen til ni udskænkningssteder, fortæller Rekom Group i en pressemeddelelse.

Ifølge Rekom selv er overtagelsen en del af koncernens langsigtede strategi om at øge sin tilstedeværelse i Skandinaviens storbyer.

Lars Mejlgaard, kommerciel direktør i Rekom. | Foto: PR / Rekom Group
Lars Mejlgaard, kommerciel direktør i Rekom. | Foto: PR / Rekom Group
 

"Vi har været i dialog med Lawo gruppen i mere end et år, fordi deres venues komplementerer vores eksisterende forretning i Norge," siger kommerciel direktør i Rekom, Lars Mejlgaard, i en skriftlig kommentar og uddyber:

"Med partnerskabet understreger vi vores ambition om fortsat at udvikle vores forretning på trods af corona. Samtidig bidrager de nye venues positivt til forretningen fra dag ét."

Mens Rekom overtager de fem udskænkningssteder, indtræder sælgerne i Lawo som partnere og aktionærer i Rekom Group.

Nattelivet efter nedlukning: "Indtil nu er vi blevet holdt fuldstændigt i mørket" 

Corona og krigskasser

Overtagelsen kommer efter et forår, hvor Rekom – som har 131 barer fordelt på Danmark, Norge og Finland – er kommet under stadigt større pres. Langt broderparten af selskabets barer og natklubber befinder sig i Danmark, hvor corona-restriktioner gennem foråret og sommeren har lagt omfattende begrænsninger på nattelivet.

Som tidligere beskrevet af FødevareWatch, betød det, at adm. direktør Adam Falbert og resten af selskabet så ind i et dagligt hul i kassen på omkring 3 mio. kr. i pandemiens tidlige dage. I forbindelse med seneste årsregnskab kom det også frem, at selskabet havde etableret en "krigskasse", der skal sikre koncernen gennem pandemien.

Til Børsen uddybede den adm. direktør, at han og de resterende omkring 100 partnere tilsammen havde skudt 140 mio. kr. ind i selskabet og øget virksomhedens kreditfaciliteter med 85 mio. kr.

"Det betyder, at vi kan dække vores tab, og så har vi forhåbentlig en krigskasse, der gør, at vi ret hurtigt kan finde tilbage til der, hvor vi slap," sagde Adam Falbert til Børsen.

Rekom-chef om hjælpepakker: Det er et lille plaster på et stort sår 

Ejere har skudt 140 millioner ind i barimperiet Rekom 

Nordens største nattelivskoncern mangler 3 millioner kroner om dagen 

Mere fra Watch Medier

Læs også

Relaterede

Seneste nyt fra alle vores medier

Jobs fra alle vores medier

Se flere jobs

Se flere jobs