Modefirma om interesse fra opkøbere: "Vi bruger dem til at have nogle links ude til fremtiden"

Indtil videre har modetøjsfirmaet Shaping New Tomorrow finansieret sin egen vækstrejse. Men firmaet er løbende i kontakt med fusions- og opkøbsmarkedet, hvis den situation skulle ændre sig, siger direktør Kasper Ulrich.
De nordjyske barndomsvenner Kasper Ulrich, Christoffer Bak og Christian Aachmann har på få år skabt én af de bedst vækstende herretøjsvirksomheder i nyere tid. | Foto: PR
De nordjyske barndomsvenner Kasper Ulrich, Christoffer Bak og Christian Aachmann har på få år skabt én af de bedst vækstende herretøjsvirksomheder i nyere tid. | Foto: PR

Det er gået alvorligt stærkt for de tre nordjyder Kasper Ulrich, Christoffer Bak og Christian Aachmann, siden de tre barndomsvenner i 2018 deltog i DR-programmet Løvens Hule med den tre år gamle virksomhed Shaping New Tomorrow, der producerer bekvemt modetøj til mænd.

Siden dengang har både kunder, medier og også M&A-rådgivere udvist stor interesse i og for virksomheden. Og den interesse har været gensidig, forklarer adm. direktør Kasper Ulrich.

”På nuværende tidspunkt fylder det (et helt eller delvist salg, red.) ikke noget, for vi har ingen konkrete planer om at sælge. Det vigtigste er, at vi i fremtiden kan bibeholde den majoritet, vi har på nuværende tidspunkt, for vi står ikke og mangler penge lige nu,” siger han med henvisning til regnskabet fra 2021, hvor selskabet havde et overskud på 37,4 mio. kr. og en egenkapital på 87 mio. kr.

De tre stiftere ejer lige nu 65-70 pct. af virksomheden. Kasper Ulrich og Christoffer Bak ejer hver 28 pct., mens Christian Aachmann ejer 10-15 pct. ifølge det centrale virksomhedsregister.

Vil investere i vækst

Spørgsmålet om salg eller kapitaltilførsel blev affødt af en artikel i nichemediet Inside Business, der torsdag skrev, at Shaping New Tomorrow ”ventes at skulle have nye ejere inden for kort tid.” Det ligger dog ikke i kortene, siger adm. direktør Kasper Ulrich.

Kasper Ulrich bekræfter dog samtidig, at Shaping New Tomorrow løbende igennem de seneste tre år har haft dialog med forskellige M&A-rådgivere, der tidligere på vækstrejsen har kontaktet ejerne.

”Jeg tror, det er relativt normalt, når man er en vækstvirksomhed – og især for os, der har været heldige med at blive eksponeret i medierne – med positive tal at have en dialog om optimering af vores virksomhed. Mange af dem, vi har talt med, arbejder med virksomheder, der tidligere har fået en investering. Så på den måde kan de hjælpe med at optimere forretningen,” siger han og tilføjer:

”Men det, vi bruger dem til, er at have nogle links ude til, hvis vi på et tidspunkt kommer dertil, hvor vi ikke længere selv kan finansiere vores fremtidige vækst.”

Shaping New Tomorrow åbnede for nylig sin anden butik ud af fem i Tyskland, som ifølge Kasper Ulrich ”ikke har været billigt”. Derfor vil selskabet i år investere mere i vækst end tidligere.

Åbner op for muligheden

Ejerne bag selskabet er ifølge Kasper Ulrich fast besluttet på, hvornår en eventuel investor kunne komme på tale.

”Hvis vi på et tidspunkt kommer til et stadie, hvor vi skal ind og erobre et nyt stort marked uden for Europa, kunne det godt være interessant at kigge på, om vi kunne få en mindre partner, som kan give noget kapital og har noget know-how til eksempelvis Asien eller Amerika. Men vi vil altid starte med at forsøge at gøre det selv.”

Kasper Ulrich understreger, at der ikke er noget konkret nyt i udmeldingerne om et fremtidigt muligt opkøb, men at det nye blot er, at ejerne nu har følt sig nødsaget til at åbne op for det i offentligheden efter Inside Business’ historie.

Virksomheden har tidligere meldt ud, at ekspansionsplanerne i første omgang tæller yderligere butikker på det tyske marked og på sigt en yderligere ekspansion til blandt andet Norge, Sverige, og Benelux samt en mulig større lancering i USA.

Planerne kan selskabet indtil videre selv finansiere, siger direktøren.

”Når vi kigger ind i en eventuel butiksåbning i Amerika, har vi ikke behov for en investering. Vi vil i første omgang investere online, og hvis det går rigtig godt, behøver vi heller ikke at poste lige så mange penge i det, fordi vi selv vil have midler til at finansiere det. Ligesom vi har gjort i Tyskland. Det er håbet og målet.”

Modevirksomheden Shaping New Tomorrow har været flyvende i de seneste år og har aktuelt fem butikker i Danmark og foreløbigt to i Tyskland. Målet er på kortere sigt endnu flere butikker. | Foto: Joachim Ladefoged/Ritzau Scanpix
Modevirksomheden Shaping New Tomorrow har været flyvende i de seneste år og har aktuelt fem butikker i Danmark og foreløbigt to i Tyskland. Målet er på kortere sigt endnu flere butikker. | Foto: Joachim Ladefoged/Ritzau Scanpix

I banken eller ny partner?

Han understreger, at den eneste grund, til at det skulle give mening at sælge ud, ville være, hvis virksomhedens initiativer ikke giver det overskud, der forventes.

”Men det har de gjort indtil videre. Alle vores butikker har været rentable efter ganske få måneder. Men hvis vi åbner 10 eller 20 nye butikker i de næste par år, og halvdelen ikke er rentable, begynder vi jo at kigge på, om vi skal låne penge i banken, eller om vi har brug for en partner til at finansiere den fremtidige vækst.”

Derfor er det heller ikke et tema, der fylder eller har fyldt hos ejerne.

”Vi snakker ikke mere om det nu end for ét eller to år siden,” understreger Kasper Ulrich.

Shaping New Tomorrow rammer igen rekordoverskud og øjner større ekspansion

”D2C er i mine øjne nødvendigt for de danske brands”

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også