DSV vil sælge russiske aktiviteter og opjusterer

Den danske speditionsvirksomhed DSV har sat gang i en proces, der skal afhænde aktiviteterne i Rusland. Samtidig melder selskabet om en opjustering af de forventede resultater for 2022.
Foto: DSV Panalpina
Foto: DSV Panalpina

DSV er på vej mod et salg af de russiske aktiviteter. I første omgang havde speditionsvirksomheden neddroslet aktiviteten i Rusland og Belarus, men nu oplyser det børsnoterede selskab, at det vil helt ud af de russiske aktiviteter.

”Den vanskelige situation i Ukraine er i alles tanker. DSV-forsendelser til og fra Rusland og Belarus er stoppet, undtagen visse humanitære forsendelser, og vi er i gang med at afhænde og forlade vores aktiviteter i Rusland,” udtaler DSV-topchef Jens Bjørn Andersen.

Meldingen kommer i forbindelse med, at DSV opjusterer resultatforventningerne.

DSV forventer nu et driftsresultat for 2022 på mellem 21-23 mia. kr. mod en tidligere forventning på 18-20 mia. kr. I det seneste kvartal er driftsresultatet mere end fordoblet.

For årets første tre måneder beløber driftsresultatet før særlige poster (ebit) sig således til 6,49 mia. kr. mod 3,07 mia. kr. i samme periode sidste år. Et tal, som er markant over analytikerkonsensus, som lød på knap 5,2 mia. kr.

Den markante fremgang på driften sker delvist efter, at selskabets omsætning er tæt på fordoblet til 61,1 mia. kr. i kvartalet fra 33,6 mia. kr. Et tal, som skal ses i lyset af, at GIL-opkøbet fra august er blevet medregnet i DSV’s regnskab.

Bruttoresultatet beløb sig til 12,9 mia. kr. mod 7,8 mia. kr., mens der på bundlinjen ligeledes er markant fremgang for den Hedehusene-baserede speditør. Den beløber sig således til 4,4 mia. kr. mod 2,3 mia. kr. i samme periode sidste år.

Også conversion ratioen – dvs. driftsresultatet som andel af bruttooverskuddet – steg til 50,4 pct. mod 39,4 pct.

Selskabets topchef, Jens Bjørn Andersen, hæfter sig ved fremgangen, der præger alle divisioner i koncernen, men peger også på fortsatte udfordringer logistikkæderne.

”I Q1 2022 rapporterer vi en række stærke resultater med indtjeningsvækst på tværs af alle division og et stærkt cash flow. Planerne med integrationen af GIL går som ventet, og vi er på vej til at færdiggøre integrationen i Q3 2022. Markederne er fortsat påvirket af den pressede kapacitet og flaskehalse, og i marts så vi en tilbagevenden af Covid-19-nedlukninger i Kina – en påmindelse til os alle om, at pandemien ikke er ovre.”

Air & Sea vokser mest

Selskabets indtægter fra luft- og søfragt er tæt på dobbelt så store som i samme periode i 2021. En fremgang, hvor medtagelsen af tallene fra GIL igen spiller en rolle.

Omsætningen fra divisionen er således vokset med 94,1 pct. til 45,9 mia. kr. En vækst, som DSV selv tilskriver inklusionen af GIL og højere fragtrater for både luft- og søfragt.

På vejtransporten voksede omsætningen med 25,9 pct. til 10,2 mia. kr., mens selskabets lagerforretning, Solutions, der udgør den mindste del af forretningen, voksede med 66,5 pct.

I begge divisioner skyldes fremgangen ifølge DSV både en generel markedsvækst, men også at man har erobret markedsandele.

Læs mere her:

DSV-topchef ser manglende volumen fra Kina komme igen

Vejtransporten voksede hos DSV trods effekter fra EU-vejpakke

DSV forventer at være ude af Rusland og Belarus inden for få måneder

DSV lancerer tilbagekøbsprogram for op til 6 mia. kr.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også