Watch Medier

Medie: Milliarddyr sommerhjælp på vej til kultur og hoteller

Kultur- og oplevelsesøkonomien skal stimuleres med hjælpepakke på halvanden milliard kroner, erfarer TV 2.

Oplevelsesøkonomien skal hjælpes i gang. | Foto: Jonas Olufson/Ritzau Scanpix

Regeringen vil torsdag præsentere et udspil til en sommerhjælpepakke til en værdi på cirka 1,6 milliarder kroner.

Hjælpepakken skal stimulere dele af dansk økonomi. Det erfarer TV 2.

Udspillet er rettet mod kultur- og oplevelsesøkonomien, der - ligesom store dele af samfundet i øvrigt - har været hårdt ramt af coronaudbruddet og de efterfølgende nedlukninger.

Sommerhjælpepakken skal afløse en række hjælpepakker, som udløber med udgangen af juni.

Folketingets partier blev i slutningen af marts enige om at optegne rammerne for en sommerpakke målrettet forlystelsesparker, koncertsteder og andre aktører i kultur- og oplevelsesøkonomien.

TV 2 skriver, at cirka 400 millioner kroner vil gå til hoteller og restauranter, mens museer og andre aktører i kulturlivet får omkring 300 millioner kroner.

Pengene skal gøre det muligt at sænke prisen på entré eller gøre det helt gratis at komme på museum eller i eksempelvis teatret.

Derudover bliver 200 millioner kroner øremærket til billig transport i Danmark i form af Orange-togbilletter og nedsatte færgebilletter.

Det var i forvejen planlagt, at regeringen torsdag vil fremlægge et udspil til en sommer- og erhvervspakke.

Men selve indholdet i udspillet har ikke tidligere været kendt.

På pressemødet deltager fire ministre fra den socialdemokratiske regering: finansminister Nicolai Wammen, skatteminister Morten Bødskov, erhvervsminister Simon Kollerup og kultur- og kirkeminister Joy Mogensen.

Når udspillet er blevet præsenteret, skal sommerpakken forhandles på plads med Folketingets øvrige partier.

Hos Dansk Erhverv mener man - på baggrund af det, der foreløbig er kommet frem - at udspillet i høj grad kan komme hoteller og restauranter i København og andre store byer til gavn.

"Vi er glade for, at pakken betoner den del af oplevelsesøkonomien, som har taget de største slag - nemlig oplevelsesøkonomien i storbyerne og især i København," siger Lars Ramme Nielsen, der er chef for turisme og oplevelsesøkonomi i Dansk Erhverv, til Ritzau.

Også sidste år blev der afsat ekstra midler til kultur- og oplevelsesøkonomien i sommermånederne, ligesom den offentlige transport blev tilgodeset.

Blandt andet blev færgebilletter gjort gratis for gående og cyklister i sommeren 2020, hvilket blev en stor succes målt på antal passagerer.

Mens øerne nød godt af hjælpepakkerne, havde sommerstøtten ifølge Dansk Erhverv begrænset effekt i de største byer.

"Der var en række gode tiltag sidste sommer. Men vi så også, at storbyerne og især København lå øde hen. Faktisk var der færre danskere i København i sommeren 2020 end normalt."

"Derfor er det helt nødvendigt, at der nu bliver lavet tiltag, der sikrer, at hoteller, restauranter og virksomheder i København får et ekstra rygstød til sommer," siger Lars Ramme Nielsen.

Mere fra Watch Medier

Alm. Brand køber Codans danske forretning af Tryg

Tryg og canadiske Intact har fundet en køber til Codan i Danmark. Alm. Brand betaler 12,6 mia. kr. for overtagelsen og bliver landets næststørste skadesforsikringsselskab. Det meste af købesummen skaffes ved at udstede nye aktier.

Læs også

Seneste nyt fra alle vores medier

Jobs fra alle vores medier