Fortrolig rapport kalder Maersks havnekontrakt i Ghana for skadelig

Maersk og det franske transportfirma Bolloré er involveret i en havnekontrakt i Ghana, som ifølge en fortrolig rapport fra landets transportministerium er skadelig for landet, skriver Finans. Maersk mener, at kontrakten skaber stor værdi for landet.
Foto: Gioia Forster/AP/Ritzau Scanpix
Foto: Gioia Forster/AP/Ritzau Scanpix

A.P. Møller-Mærsks havneforretning er sammen med den franske transportgruppe Bolloré Group involveret i en havnekontrakt i Tema i Ghana, som ifølge en fortrolig rapport fra landets transportministerium har en skadelig effekt og ikke afspejler ærlig forretningsetik, skriver Finans.

Havnekontrakten er angiveligt opnået i et forløb, hvor landets regering valgte at afbryde et igangværende udbud og dermed fjernede Maersk og Bollorés konkurrenter fra feltet.

Rapporten kommer, efter en komité - udpeget af Ghanas transportministerium - har undersøgt en aftale, som myndighederne i 2015 indgik med selskabet MPS, som har Bolloré Group og APM Terminals, Maersks havneselskab, som hovedaktionærer, mens de ghanesiske havnemyndigheder ifølge Finans også ejer en andel.

Kontrakten med MPS betyder blandt andet, at Ghanas havnemyndighed GPHA får mere 4 mia. dollar mindre ud af aftalen end tidligere ventet. Den fortrolige rapport konkluderer ifølge Finans, at aftalerne med Mærsk og Bolloré bør genforhandles.

Maersk: Kontrakt er stor gevinst for landet

APM Terminals fastholder i et skriftligt svar, at tildelingen af kontrakten er sket i overensstemmelse med reglerne, samt at rapporten overser en række forhold, der samlet gør aftalen til en stor gevinst for Ghana.

Ifølge APM Terminals har et havneudvidelsesprojekt i Tema påvirket logistikkæden for både importører og eksporterer positivt, og selskabet ser derfor ikke konktrakten som skadelig.

"Vi er derfor stærkt uenige i påstanden om, at MPS/GPHA-kontrakten er skadelig for Ghana. Tværtimod skaber terminalen betydelige betalinger og infrastruktur for landet, som er til direkte fordel for både GPHA og regeringen," oplyser APM Terminals' presseansvarlige, Marko Mihajić, i en e-mail til Finans.

Morten Engelstoft vil sætte skub på digital transformation af Maersks havne

Maersks havne- og logistik-divisioner steg mere end ventet 

Maersks russiske havneselskab ser usikkert containermarked  

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også