Watch Medier

Arbejdsgivere og lønmodtagere enige om ny barselsmodel

Fagbevægelsen og Dansk Arbejdsgiverforening nu enige om en ny model for barsel, skriver Berlingske.

Foto: PER FOLKVER

Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH) og Dansk Arbejdsgiverforbund enige om en ny model for barsel, der stiller moderen og faderen mere lige, skriver Berlingske.

Det sker efter længere tids forhandlinger op til, at et nyt EU-direktiv skal implementeres. Inden aftalen kan træde i kraft, skal den vedtages som lov i Folketinget.

"Det her er en aftale, der går ind og rykker ved hegnspæle i vores samfund ved at sikre, at vi reelt får ligestilling i fordelingen af barsel og orlov i det første år af barnets liv," siger næstformand i FH Majbrit Berlau til Berlingske.

Med aftalen vil moderen som nu have ret til fire ugers barsel op til termin, og begge forældre har to uger efter fødslen.

Derefter vil aftalen betyde, at både moderen og faderen have ret til yderligere ni ugers øremærket barsel. Resten kan deles frit mellem parterne.

Det vil dog betyde, at hvis ikke manden bruger sine 11 uger, så vil de bortfalde.

Viceadministrerende direktør i Dansk Arbejdsgiverforbund Pernille Knudsen siger til Berlingske, at der er behov for at skabe en kulturforandring, så særligt mænd holder mere barsel:

- Det har ikke flyttet noget at diskutere det de sidste mange år. Det er stadig moderen, der er mest hjemme, og det har en masse implikationer.

"I forhold til tid med børnene, hvem der henter og går til forældremøder – og hvem der indtager de ledende stillinger på arbejdsmarkedet."

Berlingske peger mod til fra Danmarks Statistik der viser, at kvinder gennemsnitligt holder 280 dages barsel mens mænd holder 34 dage.

Arbejdsmarkedets parter kan ikke lovgive. Og derfor er aftalen mellem FH og Dansk Arbejdsgiverforening et indspil til de politiske forhandlinger. Dem håber Majbritt Berlau dog ikke vil stå i vejen:

"Nu har arbejdsmarkedets parter vist, at vi kan gå forrest, og vi har leveret en aftale, som ikke har været mulig i rigtig, rigtig mange år. Så forventer jeg også, at Folketinget vælger at høre efter, og at denne aftale vil blive til lov," siger hun.

 

EU fjerner stopklods for forhandlinger om øremærket barsel

Storbankers topchefer anerkender problemer med ligestilling - men vil ikke tage kvoter i brug

Jesper Berg om ulige kønsbalance på topposter: Fit & proper-kravene er "ikke det primære problem" 

Mere fra Watch Medier

Tre techgiganter står for 42 pct. af annoncesalget i Danmark

Alene Facebook, Google og Linkedin tegnede sig for mere end fire ud af 10 annoncekroner, der blev omsat for inden for de danske grænser i 2020 ifølge ny rapport. Dermed har de ædt sig yderligere ind i markedet. Det understreger behovet for politisk fokus på området, lyder det fra direktør i Danske Medier Research.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt fra alle vores medier

Jobs fra alle vores medier

Se flere jobs

Se flere jobs