Watch Medier

Ambu skifter holdning til vaccinekrav: Kræver ansatte i USA vaccineret

Selv om Ambu tidligere har udtalt sig mod at indføre krav om vaccination hos medicoselskabets ansatte i USA, så har medicoselskabet nu indført netop dette, skriver dagbladet Børsen.

Foto: Alex Halada/AFP / AFP

Ambu lægger sig nu i kølvandet på adskillige andre danske virksomheder i USA og indfører et påbud om at cirka 400 ansatte lader sig vaccinere.

Det oplyser virksomheden til dagbladet Børsen.

"I USA har vi indført påbud om vaccine, fordi ellers ville vores sælgere ikke kunne besøge kunderne - dvs. hospitalerne. Hvis en medarbejder ikke vil lade sig vaccinere, så forholder vi os til - på individuel basis - om vedkommende meningsfyldt kan udføre sig arbejde alligevel," skriver medicoselskabet til avisen.

Tidligere har medicoselskabet ellers afvist at ville pålægge ansatte at lade sig vaccinere.

"Vores erfaring er, at der generelt er en villighed til at lade sig vaccinere blandt vores ansatte. Det er vores opfattelse, at tilstrækkeligt mange medarbejdere lader sig vaccinere frivilligt. Og helt grundlæggende er vi ikke tilhængere af tvang," sagde kommunikationschef Mikkel Trier Wagner således til MedWatch i august.

"Vi indfører ikke tvungen vaccine for vores medarbejdere – hverken i USA eller i Danmark," lød det fra kommunikationschefen.

For nylig har USAs præsident Joe Biden præsenteret ny lovgivning, der blandt andet pålægger private virksomheder at sikre, at ansatte er vaccineret eller ugentligt testes for coronavirus.

Også selskabet som Novo Nordisk, Lundbeck og Saniona har tidligere indført et krav om, at ansatte lader sig vaccinere.

Leo går mod strømmen i USA: Vil ikke kræve vaccination af ansatte

Lundbeck indfører krav om vaccine blandt amerikanske ansatte

Novo Nordisks amerikanske hovedkvarter er lukket land for uvaccinerede

Saniona følger medicingiganter: Indfører vaccinekrav i USA 

Mere fra Watch Medier

Tre techgiganter står for 42 pct. af annoncesalget i Danmark

Alene Facebook, Google og Linkedin tegnede sig for mere end fire ud af 10 annoncekroner, der blev omsat for inden for de danske grænser i 2020 ifølge ny rapport. Dermed har de ædt sig yderligere ind i markedet. Det understreger behovet for politisk fokus på området, lyder det fra direktør i Danske Medier Research.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt fra alle vores medier

Jobs fra alle vores medier

Se flere jobs

Se flere jobs