Visma tabte på prisen i coronapas-lynudbud

It-selskabet Visma scorede med sin erfaring fra det digitale kørekortet og det digitale sundhedskort højt på kvalitet, da Digitaliseringsstyrelsen skulle vælge leverandør af coronapas, men Netcompany slog selskabet på prisen.
Sådan så den første version af det nye coronapas ud. Når QR-koden bliver skannet, skal den lyse grønt for at give adgang. | Foto: Martin Lehmann/Ritzau Scanpix
Sådan så den første version af det nye coronapas ud. Når QR-koden bliver skannet, skal den lyse grønt for at give adgang. | Foto: Martin Lehmann/Ritzau Scanpix

Vinderen af coronapas-udbuddet, Netcompany, var hverken billigst eller bedst.

Der var derimod tæt på toppoint til Visma i flere kategorier omhandlende kvalitet, mens et konsortium af flere forskellige konsulenthuse og et freelance-bureau var billigst.

Det fremgår af en aktindsigt i udbudsprocessen, som ITWatch har fået.

Aktindsigten viser den omfattende evaluering af leverandørerne på SKI 02.17, der har ligget til grund for udvælgelsen af Netcompany som leverandør af coronapasset.

Hver af de på det tidspunkt 14 leverandører fik point ud fra kvalitet og pris på de ydelsesområder, der var behov for i udviklingen af coronapas-appen. Vinderen af opgaven blev den leverandør med det bedste forhold mellem pris og kvalitet.

"Pris vægter 50 % og kvalitet 50 %. Kvalitet består af to underkriterier, sektorindsigt og -viden, kompetencer og erfaringer samt metoder og værktøjer, som vægtes henholdsvis 30 pct. og 70 pct.," står der i evalueringsbeskrivelsen.

Visma havde den bedste kvalitet

Der gives point på en skala fra 1-9, hvoraf 1 point er "utilstrækkelig opfyldelse af kriteriet" og 10 point er "fremragende opfyldelse af kriteriet". Sammenlagt scorede Visma et gennemsnit på 8,2, og de vandt dermed på kvalitet.

"Visma (red.) beskriver et meget tilfredsstillende kendskab til sektoren samt relevant erfaring via arbejde med integration til andre offentlige registre som CVR. Visma (red.) behersker de åbne standarder, herunder til fællesoffentlige komponenter som for eksempel NemID," skriver digitaliseringsstyrelsen i evalueringen af virksomhedernes sektorindsigt.

Visma har stået bag flere apps for det offentlige, blandt andre det digitale kørekort og det digitale sundhedskort. Visma brugte selvsamme apps som eksempler, da de forud for udbuddet i marts måned fremviste, hvordan en løsning potentielt kunne se ud, hvis den blev lavet af Visma.

Det gjorde de til et møde med Digitaliseringsstyrelsen, som ITWatch tidligere har beskrevet.

"Visma (red.) beskriver en meget tilfredsstillende opfyldelse af kriterierne for området. Der beskrives erfaring en lang række offentlige kunder. Herunder erfaring med en mobil app, komplekse systemer og selvstyrende udviklingsteams," lyder det i evalueringen.

Visma endte imidlertid på en samlet andenplads i evalueringen, da firmaets point på prisen trak det vægtede snit ned.

Freelancere var billigst

Visma endte helt nede på en 12. plads i vurderingen af prisen.

Der var i evalueringen taget udgangspunkt i, at der skulle bruges 24.400 timer, svarende til 12,6 årsværk, på udvikling og drift af løsningen.

Timerne fordelte sig henholdsvis med 1.700 timer på projekt- og programledelse, 7.550 timer på test, 10.950 timer på udvikling af appen og 4.200 timer på drift.

På prisen fik kun et enkelt selskab toppoint. Det var Atea, der scorede et 10-tal i kategorien test. De endte på samlet tredjeplads på prisen og blev kun overgået af konsortiet 4VCRF og konsulenthuset Right People.

4VCRF-konsulenterne er et konsortium bestående af konsulenthuset Venzo, cloud-specialisten Cloudeon, Iqvia Partners og Formpipe Software A/S.

Den bedste på prisen var Right People, der som konsulenthus sælger freelancere ud til både offentlige og private kunder.

IBM blev sidst

Som den berømte rosin i pølseenden kommer IBM ind med den laveste samlede score blandt de 15 leverandører på SKI 02.17.

Prisen trak ned for IBM, der blev evalueret til at være det dyreste alternativ.

"IBM's foretrukne metode er AD2 efter vandfaldsmodellen, selv om det fremhæves at have kendskab til agil udviklingsmetode. Ingen erfaring med app‐udvikling," lyder det i evalueringen af IBM's evner inden for udvikling.

Paradoksalt nok var selvsamme IBM få uger før afgørelsen af udbuddet selv inde og fremvise en coronapas-app, som selskabet havde lavet for staten New York i USA.

Derudover benyttede IBM sig ikke af den ønskede projektledelsesmetode.

"IBM (red.) beskriver en utilfredsstillende opfyldelse af projektledelseskriteriet (red.), da kendskabet til agile metoder herunder fx SCRUM, der vil være afgørende for projektet, kun let beskrives, og at IBM (red.) konsekvent vælger at benytte egenudviklet projektledelsemetode."

Netcompany, der også lavede Smittestop-appen, endte med at vinde opgaven med at udvikle coronapas-appen. selskabet endte som nummer 7 på priskriteriet og som nummer 2 på kvalitet.

Statens samlede udgift til coronapasset løb op i 47 mio. kr. Det danske coronapas havde en levetid på 155 dage, mens appen dog er stadig i drift i dag. Passet indeholder det europæiske coronapas, der skal benyttes ved rejser uden for Danmark.

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også