Både taxaer, busser og lastbiler mangler chauffører

Økonomien vokser, og det samme gør behovet for chauffører til transport af mennesker og gods. Venstre har kaldt transportminister i samråd.
Der er blevet længere mellem taxaerne, fordi også her mangler der chauffører. | Foto: Jonas Olufson
Der er blevet længere mellem taxaerne, fordi også her mangler der chauffører. | Foto: Jonas Olufson
af ritzau

Over hele landet er manglen på chauffører stor, og mange steder står taxaer hjemme i garagen halve og hele dage og nætter.

Det skriver Jyllands-Posten torsdag.

Det drejer sig ifølge direktør Michael Nielsen fra Danskpersontransport om cirka 1500 manglende taxachauffører, 1500 buschauffører og endnu flere lastbilchauffører, siger han til avisen.

Branchedirektør Michael Svane fra Dansk Industri siger til Ritzau, at manglen på chauffører blandt andet skyldes, at der er et højt aktivitetsniveau i dansk økonomi. Derfor er der meget, der skal transporteres.

Samtidig peger han på, at der er stor afvandring af chauffører. Det skyldes dels, at en stor del af chaufførerne har nået pensionsalderen, dels at mange vælger at skifte chaufførjobbet ud med et arbejde i byggebranchen, hvor arbejdstiderne er mere stabile.

Venstres trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen kalder det bekymrende og peger på den forestående julefrokosttid, hvor manglen på chauffører ifølge ham, kan blive særlig problematisk.

"Når man ikke kan få en taxa, stiger risikoen for, at folk selv kører hjem med for høj promille," siger han til Jyllands-Posten.

Pihl Lorentzen har kaldt trafikminister Benny Engelbrecht (S) i samråd om sagen.

Ifølge Michael Svane er der flere ting at gøre for at få chauffører til de mange vogne.

"Den ene ting, der kan gøres, er at gøre det attraktivt og få fortalt, hvorfor det er godt at være chauffør, hvad end det er bus-, taxa- eller godschauffører, og hvad det indeholder at være chauffør," siger han til Ritzau.

Derudover mener Michael Svane, at der skal rækkes ud til de ledige og de unge på overførselsindkomst for at forsøge at få trukket dem til transportområdet.

Men ifølge ham kommer vi heller ikke uden om udenlandsk arbejdskraft, hvis problemet skal løses.

"Vi kan ikke klare os uden udenlandske chauffører, hvis vi skal holde hjulene i gang," siger han.

Michael Nielsen vurderer over for Jyllands-Posten, at der på landsplan mangler mindst 1500 taxachauffører ud af omkring 6500 stillinger samt et tilsvarende antal buschauffører.

Dertil kommer – ifølge en vurdering fra Dansk Industri – en mangel på 3000-4000 lastbilchauffører, skriver Jyllands-Posten.

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også