Vismænd foreslår ændring af registreringsafgift og myldretidsbeskatning af biler i byerne

Den nuværende beskatning af bilkørsel rammer skævt, når man kigger på skadevirkningerne, mener vismændene, som foreslår at beskatte biler efter, hvor, hvornår og hvor langt de kører.
Står det til vismændene, skal det være dyrere at køre i myldretiden. | Foto: Jens Dresling
Står det til vismændene, skal det være dyrere at køre i myldretiden. | Foto: Jens Dresling
af ritzau

Der findes bedre og billigere måder at nå målet om at nedsætte CO2-udledningen fra biltrafikken end at fjerne registreringsafgiften på elbiler.

Det konkluderer formandskabet i De Økonomiske Råd, kendt som de økonomiske vismænd, i et diskussionsoplæg. Oplægget er tirsdag blevet diskuteret på det årlige møde i Det Miljøøkonomiske Råd.

Vismændene foreslår, at man omlægger det nuværende afgiftssystem. Der skal skæres ned i registreringsafgifterne på biler generelt. I stedet skal bilisterne i højere grad beskattes efter, hvor, hvornår og hvor langt de kører.

Det vil i givet fald gå ud over bilisterne i de større byer. Det er her - og specielt i myldretiden - at forureningen og de øvrige følgevirkninger af biltrafikken er værst. Derfor bør beskatningen også blive højere her.

"Beregninger i kapitlet viser, at en sådan reform, fuldt indfaset, kan give et årligt samfundsøkonomisk overskud på cirka 20 milliarder kroner i 2030. Analyserne viser også, at bilisterne uden for byerne og dem med de laveste indkomster vinder på reformen, mens bilister i byerne og dem med de højeste indkomster taber på reformerne," hedder det i oplægget.

Som et plaster på såret kan bilister i byerne glæde sig over, at de vil få billigere biler og mindre trængsel på vejene, forudsat at beregningerne holder stik.

Flere ubekendte i ligningen

Vismændenes forslag tager udgangspunkt i et GPS-baseret system, hvor der installeres en sender i alle biler. Der er dog den usikkerhed, at man ikke har erfaring med en sådan løsning andre steder.

Vismændene har heller ikke umiddelbart en løsning på de udfordringer, der kan opstå for brugtbilsmarkedet ved en markant omlægning af registreringsafgiften. For hvis afgiften sænkes eller fjernes, vil ejerne af brugte biler opleve, at disse med ét slag bliver mindre værd.

Kommissionen for grøn omstilling af personbiler fremlagde i begyndelsen af året sin anden delrapport. Her foreslog man også at gennemføre et projekt med trængselsafgifter på Frederiksberg og i København.

Kommissionen mente også, at der kan komme en samfundsøkonomisk gevinst ved at beskatte kørsel i myldretid i tættrafikerede områder.

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også