Netto-chef uenig med Arla: Klimamærket skal være helt enkelt
![Michael Løve er direktør for Netto i Danmark. | Foto: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article12349054.ece/ALTERNATES/schema-16_9/doc7bxpqgnno85zi5vuf8e.jpg)
I et indpark på Altinget opfordrede Arla Danmark-direktør Helle Müller Petersen tidligere på ugen til, at man i udarbejdelsen af et dansk klimamærke ikke kun ser på den enkelte vares specifikke udledning, men også inddrager næringsindhold og sundhed.
Men det bliver hurtigt en rodet affære, som kan forhale udarbejdelsen af klimamærket unødigt, mener Michael Løve, der er direktør for Netto i Danmark.
"Der er masser af mærker allerede, som taler til ernæring/sundhed - nøglehul, fuldkorn, Ø-mærket, diverse free from osv. Kunderne ønsker utvetydigt et mærke, der vejleder dem om klimabelastningen på varen - det har vi testet i Netto og fået meget stærk respons på," skriver han som kommentar på Linkedin og fortsætter:
"De kunder, som vil både klima og ernæring/sundhed, vil sagtens kunne kombinere f.eks. et klimamærke med et nøglehulsmærke, når de skal finde det, de går efter. Der er behov for et simpelt klimamærke, og det kan meget nemt forhale tilblivelsen af sådan et, hvis vi skal gentænke ernæringsmærkningen i samme ombæring."
Michael Løve er ud over posten i discountkæden også formand for regeringens klimapartnerskab for handel, som skal levere regeringen anbefalinger, der kan være med til at nedbringe Danmarks CO2-udledning.
Arla-direktør: Danmark bør ikke vente på EU-klimamærke
Fødevarebosser vil vride hårdere på klimahåndtaget gennem kostrådene
Netto-chef: "Vi skal udnytte medvinden gennem rokade"
Virksomheder som Arla og Carlsberg indgår i kommunernes klimaplan