Minister: "En større del af mediestøtten skal gå til lokale og regionale medier"

Et kommende medieforlig skal ifølge Kulturminister Ane Halsboe-Jørgensen (S) styrke lokale og regionale medier. Pengene skal tages fra støtten til nationale medier, lydet det fra ministeren, som dog ikke spiller ud med konkrete tal.
Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

En ny medieaftale skal grundlæggende styrke mediernes mulighed for at udfylde deres rolle i demokratiet.

Det siger kulturminister Ane Halsboe-Jørgensen (S) indledningsvis ved en præsentationen af regeringens udspil til de kommende medieforhandlinger.

Her lægger hun ud med regeringens ønske om at omfordele mediestøttens redaktionelle produktionsstøtte fra store landsdækkende nyhedsmedier til lokale og regionale medier.

"Regeringen foreslår en omfordeling af mediestøttens redaktionelle produktionsstøtte fra store landsdækkende nyhedsmedier til lokale og regionale medier, som understøtter, at der fortsat er journalister og medier tæt på borgerne," lyder det.

Udspillet byder ikke på konkrete tal for, hvordan mediestøtten fremover skal fordeles.

Regeringens forslag til styrkelsen af regionale og lokale medier lyder bl.a., at omfordelingen gennemføres sådan, at den ikke skaber incitament til en øget centralisering af lokale og regionale medier, men at den bidrager til, at medier også placeres uden for de fire største byer.

Der skal ifølge regeringens udspil også oprettes en pulje til distriktsblade og ugeaviser, der skal sikre mere lokaljournalistik. En sådan pulje blev også aftalt ved det seneste medieforlig i 2018, hvor puljen vil tilført 25 mio. kr. årligt. Regeringen spiller ikke ud med et konkret beløb, men lægger i udspillet op til, at puljens beløb skal forhandles på plads med partierne.

Regeringen lægger desuden op til at ændre mediestøtten, så den kan favne den digitale udvikling, som medierne står overfor.

"Den nuværende mediestøtte tilgodeser i høj grad etablerede medier, der udkommer på skrift, og er indrettet, før danskerne blev digitale medieforbrugere. Regeringen vil derfor ændre mediestøtten, så den kan favne den digitale udvikling," lyder det i udspillet fra regeringen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også