
En ekspertgruppe med tidligere overvismand Michael Svarer i spidsen fremlægger tirsdag sit bud på en dansk CO2-afgift på industri og vejtransport, og hos cementproducenten Aalborg Portland, der er landets med afstand største CO2-udleder, er man bekymret for konsekvenserne af dansk enegang.
Børsen skriver, at selskabet frygter, at en dansk afgift vil skabe en såkaldt "lækageeffekt", hvor udledningen bare vil flytte til udlandet og dermed skabe ulige konkurrencevilkår.
Topchef Michael Lundgaard Thomsen udtaler, at det er positivt, at man vil gøre cement dyrere, da produktionen udleder meget CO2, men omvendt er der steder, hvor det ikke giver mening at bruge andre materialer, og han nævner som eksempel infrastrukturprojektet Femern-forbindelsen, som han for nylig har holdt møde med.
"Der er ikke noget alternativt materiale til at bygge Femern-forbindelsen. Du kan ikke bruge træ. Du kan godt gøre dansk cement rigtigt dyrt, men så ser Femern bare på, hvilke tilbud de har fra Tyskland og Sverige," siger Michael Lundgaard Thomsen, der til gengæld er tilhænger af EU's nuværende kvotesystem, da det ifølge ham giver ens konkurrencevilkår.