Nordea er ramt af cyberangreb

Et cyberangreb påvirker Nordeas net- og mobilbank. ”Der er tale om et delvist belastningsangreb,” oplyser banken.
Foto: Thomas Borberg
Foto: Thomas Borberg
AF Malte Oxvig og MARKETWIRE

Nordea er blevet ramt af et cyberangreb, som påvirker bankens net- og mobilbank.

Det oplyser koncernen i en meddelelse til sine finske kunder. Banken har ikke sendt en lignende meddelelse ud i Danmark, men også den danske net- og mobilbank har tirsdagen igennem været påvirket.

Over for FinansWatch bekræfter banken oplysningerne:

”Vi kan bekræfte, som det er skrevet på nordea.fi, at der er tale om et delvist belastningsangreb, der betyder, at nogle kunder kan opleve langsommelighed ved login,” lyder det i en meddelelse sendt til FinansWatch fra presseafdelingen.

Der er tale om et såkaldt DDoS-angreb, ”Distributed Denial of Service”, hvor angriberne overbelaster målets servere, så de ikke fungerer optimalt eller måske helt ophører med at håndtere forespørgsler.

Angrebet på Nordens største bank medfører ifølge banken selv en langsommere ydeevne på de berørte platforme. Nordea understreger, at det eneste, der er påvirket er det langsomme login. Med andre ord er der ikke tale om, at nogen har adgang til bankens systemer.

Før det blev kendt, at Nordea var ramt af et DDoS-angreb spurgte FinansWatch banken direkte, om problemerne skyldtes et hackerangreb eller afledte effekter af krigen i Ukraine:

”Det spekulerer vi ikke i. Heldigvis kan kunderne godt klare deres bankforretninger, selvom systemerne arbejder langsomt. Vi håber, at situationen bliver løst hurtigst muligt, og vi vurderer og overvåger situationen tæt,” lød svaret overfor FinansWatch tirsdag formiddag.

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også