Medie: Digitaliseringsstyrelsen forbød Netcompany at genåbne mit.dk

Brugerne kunne se hinandens private dokumenter på Netcompanys nye postkasse mit.dk, og det fik en bruger, der også er advokat, til at reagere. Herefter blev mit.dk lukket og fik først lov at åbne over to døgn senere.
Foto: Netcompany / PR
Foto: Netcompany / PR

Sagen om nedbruddet af Netcompanys postkasse, mit.dk, der brød ned kort efter åbningen for borgerne mandag, tager nu en ny, overraskende drejning.

Hidtil har Netcompany ellers forklaret, at man lukkede for postkassen på grund af en fejl, man havde brug for at undersøge nærmere.

Nu viser det sig, at det faktisk var Digitaliseringsstyrelsen, derforbød mit.dk at genåbne.

Det skriver Berlingske, der har været i kontakt med en bruger, der anmeldte sagen til til styrelsen kort efter åbningen mandag.

”Mandag morgen tænkte jeg, at jeg lige så godt kunne prøve det. Da jeg logger ind, får jeg imidlertid adgang til en person, der hedder Ted. Jeg kan se hans post og fortrolige papirer – ægtepagt med mere. Som gammel, trænet advokat rører jeg ikke noget, men lukker straks. Ti minutter senere logger jeg så på igen. Så dukker den private post op fra en, der hedder Bent,” fortæller Tage Lysgaard til Berlingske.

Tage Lysgaard klager til Digitaliseringsstyrelsen og får dagen efter en redegørelse, hvori Styrelsen bekræfter, at Mit.dk er blevet påbudt ikke åbne igen, før der var sikkerhed for, at problemerne var løst.

Var lukket i næsten 60 timer

Mit.dk var lukket fra mandag til onsdag eftermiddag, hvor tjenesten kom op igen uden yderligere forklaring.

Netcompany har hele tiden været tavs om forløbet og alene udsendt skriftlige meldinger. Selskabet har også flere gange afvist forespørgsler om interview fra ITWatch. Dog har Netcompany sendt en statusmelding ud, hvor det lød:

”..at fejlen nærmere specifikt drejer sig om login på mit.dk for et fåtal af borgere. Vi har nu fundet og udbedret fejlen, så mit.dk er oppe at køre igen, og vi beklager selvfølgelig, at vores brugere har oplevet problemer. Siden mandag har vi brugt alle kræfter på at få udbedret fejlen. Heldigvis opfangede vores team fejlen med det samme, og så snart vi blev opmærksomme på problemet, valgte vi at lukke helt ned for adgangen til mit.dk.”

Postkassen er en såkaldt visningsklient, der kan vise digital post fra det offentlige. Altså ofte meget følsomme dokumenter. Herudover kan den vise dokumenter, sendt fra private virksomheder, der har indgået aftale med Netcompany om at levere beskeder i mit.dk.

Ud over mit.dk har Netcompany leveret den digitale infrastruktur, der udgør Digital Post-systemet til det offentlige. Systemet skulle oprindelig have været i drift sidste år i november, men blev først sat i drift i mandags.

Mit.dk virkede kortvarigt mandag morgen, inden Digitaliseringsstyrelsen altså skred til handling og forbød postkassen at genåbne.

Netcompany: Menneskelig fejl var skyld i langt nedbrud i ny postkasse

Ny Mit.dk-postkasse virker efter tre dages krise

Netcompany vil ikke kommentere postkasseproblemer

Netcompany-postkasse kom skidt fra start

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også