Jysk henter ny chef for bæredygtighed hos Nilfisk

Efter en længere rekrutteringsproces har Jysk ansat en ny chef for bæredygtighed, der skal lede koncernens ambitioner om af reducere CO2-aftryk og omstille til en mere cirkulær økonomi.
Ann-Katrine S. Friis starter 1. juni som head of enviromental sustainability hos Jysk. | Foto: PR
Ann-Katrine S. Friis starter 1. juni som head of enviromental sustainability hos Jysk. | Foto: PR

Jysk har hentet kræfter fra Nilfisk til at sætte skub i den bæredygtighedsstrategi, koncernen som mange andre detailvirksomheder har sat på agendaen.

Ny spydspids for arbejdet er Ann-Katrine S. Friis, der kommer fra en stilling som CSR-chef hos Nilfisk, hvor hun blandt andet har været med til at definere målsætningen for reduktion af CO2-aftryk og lægge skinner ud for cirkulær økonomi. Nu venter samme opgave hos Jysk.

”Jeg har bygget fundamentet hos Nilfisk nu, som de skal skalere på, og det gør det til et godt tidspunkt for mig at skifte og prøve kræfter med en endnu større opgave hos Jysk. Det glæder jeg mig rigtig meget til,” siger Ann-Katrine S. Friis til DetailWatch.

”Det er også en anden branche og virksomhed, som er familieejet. Det, tror jeg, gør, at man tør have de langsigtede briller på i forhold til børsnoterede selskaber, hvor der skal være en hurtigere return on investment.”

Jysk har et målsætning om at være CO2-netural i 2050 – er det realistisk?

”Ja, det er en kæmpe opgave og ikke løst i morgen, men heldigvis ikke noget, jeg skal gøre alene. Det er et fælles projekt og en opgave, hele organisationen skal være med til at løse.”

Lang rekrutteringsproces

Ann-Katrine S. Friis tiltræder 1. juni som head of enviromental sustainability hos Jysk. Hun afløser Sam Harrington, der stoppede 1. oktober efter halvandet år og efterlod en ledig stol, som Jysk har arbejdet på at besætte.

”Det har været en lang proces. Selvom der er mange med kompetencer inden for sustainability og cirkulær økonomi, er det stadig et relativt nyt område, og der er rift om dem, der har tilstrækkelig erfaring også med at omsætte det til praksis ude i virkeligheden,” siger Rune Jungberg Pedersen, CRS- og kommunikationsdirektør i Jysk.

Jysk har i sin strategi defineret flere mål for blandt andet reduktion af CO2-aftrykket og brug af mere bæredygtige materialer. Men de store og mere tunge klumper som målsætninger på scope 3 – og CO2-udledningen via producenter – mangler. Arbejdet har ligget mere stille det seneste halve år, mens jagten på en ny chef har stået på, men skal op i omdrejninger nu.

”De to helt store opgaver for Jysk er at få sat nogle skarpere mål i forhold til scope 3-udledning, og så er det hele arbejdet med cirkulær økonomi, som kommer til at fylde rigtig meget de kommende år. Retail har traditionelt arbejdet lineært men i den verden, vi kigger ind i nu, så kommer man til at arbejde mere cirkulært,” siger Rune Jungberg Pedersen.

Han tilføjer, at udviklingen den seneste tid med pres på forsyningskæder og prishop på råvarer ikke gør arbejdet mindre relevant.

”Hvis man ser på de udfordringer, som verden står over for lige nu, så kan det også være en stor fordel at holde kontrollen med de råvarer, man har og genbruge dem. Det både mere bæredygtigt, men på sigt tror jeg også, det forretningsmæssigt giver mere mening.”

Jysk lukker sine russiske butikker midlertidigt

Jysk stopper investeringer i Rusland og opretter hjælpefond

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også