Arla sætter ny direktør i spidsen for Cocio

Arlas område for mælkebaserede drikkevarer skal med ny chef i stolen fokusere på den succesfulde Starbucks-forretning og på proteindrikke.
Foto: Thomas Borberg
Foto: Thomas Borberg

Der har været stoledans om chefpladserne i Arla de sidste måneder. Koncernens forretningsenhed Milk Based Beverages, der bl.a. omfatter Cocio-brandet og Arlas partnerskab med Starbucks, har nemlig fået ny direktør i form af Christian Fischer.

Han var indtil januar ansvarlig for Lurpak- og Castello-brandet på alle koncernens markeder.

Han tiltrådte i starten af januar og har haft en par måneder til at få overblik over forretningen, som der er store ambitioner for og som i 2021 havde en vækst på Starbucks-produkter på 33,8 pct.

”Det er en spændende forretning, for der er meget vækstpotentiale. Milk Based Beverages er meget happening, hvor særligt ready to drink-segmentet stiger støt. Starbucks har en stor vækstrate med 25 pct. vækst årligt, og det skal vi blive ved med at dyrke,” siger Christian Fischer og fortsætter:

”Vi har jo lige afsluttet den nye strategi for koncernen, hvor mælkebaserede drikke er et af vækstbenene. Foruden at arbejde med Starbucks og Cocio-brandet kommer vi fremover også til at arbejde mere med proteindrikke. I dag er Arla store på yoghurt og drikkeyoghurt med et højt proteinindhold, men vi pønser på at lancere nye produkter, hvor de mælkebaserede proteindrikke er i fokus.”

Samlet nåede man på Cocio-fabrikken i Esbjerg sidste år at producere hele 250 millioner Starbucks-enheder, med hvem man i 2018 indgik en 21 år lang aftale med. 2021-produktionen var mere end 100 millioner enheder større end i 2019, og i investeringsplanen på i alt 4,5 mia. kr. indgår en udvidelse af Esbjerg Mejeri.

Christian Fischer har sammenlagt været i Arla i mere end otte år. Før det har han arbejdet 13 år i Unilever-koncernen.

Forfremmelse til Lurpak

Christian Fischer har overtaget jobbet efter Rasmus Kjeldsen, der i samme omgang startede i en anden Arla-afdeling nemlig Rest of World, der står for salget i bl.a. Grækenland og Italien. Han nåede at sidde på chefposten i Cocio i lidt over halvandet år.

Samtidig er det endnu et velkendt Arla-ansigt, der nu har ansvaret for Arla- og Castelloforretningen, i form af Elena Marchenko, der er godt kendt i fødevarebranchen med en fortid i både Baltika Breweries og Carlsberg oveni mere end seks års erfaring i Arla Foods. Hun kommer fra en stilling som global marketing director i selvsamme forretning, som Christian Fischer træder ind i, nemlig Milk Based Beverages.

”Lurpak er et fantastisk brand og har det sidste år ligget rekordhøjt i salget. Vi solgte 115.000 tons Lurpak i 2021, hvor jeg tror, at covid betød, at flere bagte og lavede mad derhjemme. Der er en spændende forretning, som Elena overtager,” siger Christian Fischer om skiftet.

Lurpak er repræsenteret i 95 lande og havde i 2021 en vækst på 0,5 pct. mod en væks i 2020 på 13,2 pct. kraftigt båret frem af hjemmespisende under corona. Lurpak-brandet omsatte for 4,6 mia. kr. i 2021.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også