Berlingske-topchef bestilte kortlægning af medarbejderes adfærd på sociale medier

Ifølge Berlingske Medias koncernchef, Anders Krab-Johansen, skulle undersøgelse af medarbejderes adfærd på social medier hjælpe koncernen til at blive klogere på dækningen af Michael Dyrby-sagen.
Berlingske Medias koncernchef, anders Krab-Johansen. | Foto: PR/Berlingske Media
Berlingske Medias koncernchef, anders Krab-Johansen. | Foto: PR/Berlingske Media

Anders Krab-Johansen, adm. direktør i Berlingske Media, har gennem det eksterne konsulenthus Ulobby fået kortlagt og analyseret medarbejderes adfærd på de sociale medier i forbindelse med Michael Dyrby-sagen, skriver Frihedsbrevet.

Mediet skriver, at blandt andre Martin Krasnik, chefredaktør på Weekendavisen, samt Mette Østergaard og Tom Jensen, chefredaktører på Berlingske, har fået deres adfærd kortlagt. I forbindelse med kortlægningen har også medierne under Berlingske Media - dvs. Berlingske, B.T. og Weekendavisen - fået afdækket deres dækning af Michael Dyrbys afgang som chefredaktør på B.T.

Ifølge Frihedsbrevet konkluderer rapporten fra Ulobby, at Tom Jensen og Mette Østergaard med deres valg har påvirket den negative dækning af Michael Dyrbys farvel til Berlingske Media.

Martin Krasnik kalder undersøgelsens konklusioner ”helt hen i vejret”, mens Tom Jensen understreger, at Berlingske har haft fuld redaktionel frihed til at dække Michael Dyrby, og at undersøgelsen ikke er ”blevet brugt” mod ham eller avisen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også