Green Mobility øger omsætningen med 28 procent men har stadig underskud

Delebilstjenesten Green Mobility nyder godt af, at kunderne flygter fra offentlig transport under coronakrisen. Omsætningen drønede i vejret i tredje kvartal. Bedst går det i København, mens det kniber mere for de små hvid-grønne elbiler i Aarhus, Malmø og Göteborg.
Green Mobility har spredt sig fra Købenahvn og videre til Aarhus, Malmø og Göteborg. | Foto: Mads Frost/JPA
Green Mobility har spredt sig fra Købenahvn og videre til Aarhus, Malmø og Göteborg. | Foto: Mads Frost/JPA
AF RITZAU FINANS

Delebilstjenesten Green Mobility, der er noteret på minibørsen Nasdaq First North, er kommet ud af tredje kvartal med et nyt millionunderskud på 11,5 mio. kr. før skat mod et underskud på 10,9 mio. kr. i samme kvartal sidste år.

"Det negative resultat (resultat før skat, red.) skyldes primært driftsomkostninger i Aarhus, Malmø og Gøteborg og lanceringsomkostninger i Belgien", fremgår det af regnskabet.

Til gengæld er omsætningen steget med 28 pct. til 10,6 mio. kr., der er det højeste niveau nogensinde. Det er blandt andet en ny pakkeløsning, hvor kunden kan have bilen i op til syv dage, der har bidraget positivt. Men også covid-19-udbruddet, skriver selskabet.

"Den nuværende situation motiverer kunderne til at flytte fra offentlig transport over i Green Mobilitys delebiler,"fremgår det af regnskabet.

Her fremhæver Green Mobility samtidig, at der for anden gang er vækst i den danske del af forretningen. I januar sidste år etablerede Green Mobility et helejet datterselskab kaldet ”Green Mobility København A/S”, og i august i år lykkedes det for første gang at komme ud med grønne tal, da overskuddet før skat landede på 350.000 kr.

I september er det på 300.000 kr., og Green Mobility forventer, at selskabet kan holde det niveau på månedlig basis, fremgår det af onsdagens regnskab.

Green Mobility blev stiftet af Henrik Isaksen, der også er bestyrelsesformand i selskabet. Delebilstjenesten blev børsnoteret i 2017 på Nasdaq First North til 150 kr. per aktie.

I juni 2018 toppede aktien for første gang noteringskursen, men faldt siden helt ned til 51,5 kr. i maj i år. Herfra er aktien dog steget og mandag toppede aktien for anden gang noteringskursen, da den ramte 160 kr.

For en uge siden meddelte Green Mobility, at delebilstjenesten rykker fra First North-børsen og over på hovedmarkedet Nasdaq Copenhagen. Forventningen er, at delebilstjenesten har første handelsdag på hovedmarkedet ved udgangen af 2020.

Skiftet skal gøre det muligt for Green Mobility at tiltrække internationale investorer og flere større danske investorer.

Selskabet oplyser yderligere, at det arbejder på at rejse 50-100 mio. kr. i kapital gennem en såkaldt private placement uafhængigt af skiftet til hovedbørsen.

Onsdag steg Green Mobility-aktien 9,5 pct. til 153 kr.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også