Pandora har øget markedsandelen i 2020

Smykkevirksomheden Pandora har klaret sig bedre end andre smykkekæder i år, siger topchef Alexander Lacik. Samtidig er aktieværdien steget med 36 mia. kr.
Pandoras administrerende direktør, Alexander Lacik. | Foto: Stine Bidstrup/ERH
Pandoras administrerende direktør, Alexander Lacik. | Foto: Stine Bidstrup/ERH
AF RITZAU FINANS

Pandora har klaret sig bedre end flere andre smykkegiganter i 2020. Ifølge Pandoras administrerende direktør, Alexander Lacik, har selskabet formået at kapre markedsandele.

Det skriver Børsen.

Den danske smykkeproducent er trods et kaotisk år kommet godt ud på den anden side.

Ikke nok med, at Pandora har klaret sig bedre end ventet gennem coronakrisen, så kan smykkekæden også bryste sig med, at selskabet er blevet 36 mia. kr. mere værd.

"Kigger vi tilbage i historien efter den finansielle krise i 2009, så vi, at markedet for smykker blev en smule mindre, men i den kategori vil der som altid være vindere og tabere, og indtil videre har vi i år vundet markedsandele," udtaler Alexander Lacik i et BBC-interview ifølge Børsen.

Selv om Pandora har klaret sig bedre end sine rivaler, er det ikke ensbetydende med, at coronaramte 2020 har været en dans på roser.

Smykkekæden var særligt presset i årets første ni måneder, hvor omsætningen faldt med 20 pct. til 11,1 mia. kr., oplyser Børsen.

Tallene vidner dog om en væsentlig bedre præstation sammenlignet med luksusfirmaet Tiffany & Co., der tabte 25 pct. i samme periode, og Swatch Group, som oplevede et salgsdyk på 46 pct. i årets første halvår.

Ifølge Per Fogh, aktieanalytiker i Sydbank, skyldes Pandoras pragtpræstation både, at selskabet har investeret store summer i markedsføring samt at smykkerne sælges til en overkommelig pris, skriver avisen.

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også